שאל את הרב
הלכה שבועית
תפילה- הערכה חילופית






















מושגים קשורים לחנוכה
-
חנוכה כיתה ו' - מערכים
-
חנוכה כיתה ו' - דפי עבודה
נשחזר את ההלכות ונשאל שאלות
דפי פעילות עם קופסאות גפרורים
שאלון חנוכה
-
חנוכה כיתה ו' - מצגות
נלמד ונחווה את ההלכות המאירות של חנוכה בפעילות מאירה
אור- פעילות סביב ערך בהקשר הלכתי
פעילות עם גפרורים- מצגת מלוה
-
חנוכה כיתה ו' - משחקים ופעילות
חידון חנוכה
דפי משימות ומשחקים חנוכה
-
חנוכה כיתה ו' - סרטונים ושמע
התבוננו בסרטון, וענו –
מי אנחנו? ומה תפקידנו – ואיך זה קשור לחנוכה?
כל יהודי הוא נר להאיר
חנוכה כיתה ו'
"הַנֵּרוֹת הַלָּלוּ אָנוּ מַדְלִיקִין, עַל הַתְּשׁוּעוֹת, וְעַל הַנִּסִּים וְעַל הַנִּפְלָאוֹת, שֶׁעָשִׂיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶה" (מתוך התפילה)
*
חנוכה הוא חג מאיר- איך ההלכה ממקדת אותנו לפרסם את הנס?
-
מה ביחידה?
- תוכנית לימודים – תוכנית לימודים ספיראלית בהלכות חנוכה – ראו ב"מערכי שיעור והצעות הוראה"
- למידה סביב ערכים:
- הצעה ללמידה של ההלכות בשילוב "מפת חשיבה" ראו ב"מערכי שיעור והצעות הוראה
- "להישאר מכבי"- מערך שיעור ודף מלווה בנושא שמירת הייחודיות היהודית.- ראו ב"מערכי שיעור והצעות הוראה"
-
- פעילות ללימוד ההלכות
- שיעור מפעיל של הלכות חנוכה בשילוב קופסאות גפרורים – ראו ב "מצגות", וב"דפי עבודה".
- פעילות חזרה
- שאלון רב ברירה על דיני חנוכה ראו ב"דפי מידע ועבודה"
- משחקים ופעילויות
- כיתות ד-ו- משחקים לחנוכה 2 מצגות של חידון – ראו ב"משחקים ופעילויות"
- משימות לבית
- משימות לבנים ולבנות – ראו ב"משחקים ופעילויות"
-
מערכים
מה תמצאו כאן?
- תכנית ספיראלית בהלכה
- נושאי החגים חוזרים על עצמם בכל שנה.
את נושאי החגים חשוב ללמד באופן ספירלי, מצד אחד צריך לחזור על עיקרי הדינים, אך בכל פעם להוסיף נושאים, להתעמק בנושאים אחרים ולקשר לערכים שונים. בתוכנית הלימודים בהלכה מצוינים הנושאים שיש להעמיק בהם והערכים המתאימים לכל כיתה. המטרה היא לפתח לומד בקיא בפרטי המצווה העיקריים ובעל ידע רחב בנושא, המיישם ומפנים הלכה למעשה את הנלמד.
- נושאי החגים חוזרים על עצמם בכל שנה.
- לימוד סביב ערכים
- מפת חשיבה- חנוכה
להלן דוגמא לפעילות באמצעות מפת חשיבה
מצורפים קישורים ליצירת מפות חשיבה וכן דוגמה למפת חשיבה בנושא חנוכה.
כמו כן, מצורפת מצגת להפעלה בשיעור הלכה.
קישורים
-
- להישאר מכבי- 2 יחידות לימוד
- בכל יחידת לימוד מטרות, הצעה לפתיחה, דף מלווה לשיעור עם הערות דידקטיות למורה. היחידות פותחו לתוכנית יהדות לחמ"ע – באמצעות קרן "אור אבנר".ליבת השיעור היא הקונפליקט שהיו ליהודים שומרי הגחלת היהודית והגאווה היהודית מול המתייוונים בהשלכה לימנו.מטרות יחידה א:
- התלמיד יזהה את טעמי והמנהגים כפועל יוצא מסיפור נס החנוכה.
- התלמיד יחווה את סיפור הנס בתוך הרצף ההיסטורי של עמ"י.
- התלמיד יפנים את הלבטים והקשיים של יהודי התקופה.
- התלמיד ישווה למקרים נוספים בהיסטוריה בנושא שמירת הגחלת היהודית.
מטרות יחידה ב'
- התלמיד יחזור על דיני הדלקת נרות חנוכה.
- התלמיד יחזור על התוספות בתפילת חנוכה.
- התלמיד יחווה את סיפור הנס בתוך הרצף ההיסטורי של עמ"י.
- התלמיד יקיש בין תכונות השמן והתנהגות המכבים.
- תכנית ספיראלית בהלכה
-
דפי עבודה
מה תמצאו כאן?
1. חומרי עזר לפעילות של לימוד ההלכות עם קופסאות הגפרורים. כותרות לקופסאות לכל קבוצה, וכן דף מסכם לכל תלמיד. במסגרת הפעילות התלמידים מתאמנים לשאול שאלות.
2. שאלון עם שאלות רב ברירה על הלכות חנוכה- ניתן לתת לפני הלימוד / לערוך חידון- כל תלמיד יקבל כמה פתקי ממו והוא ירים בכל פעם את הצבע המתאים/ לשלב במצגת- ועוד.הלכות בקופסאות גפרורים - חומר מלווה
-
מצגות
מה תמצאו כאן?
- פעילות סביב ערך האור. בחנוכה רואים אור ומשפיעים אור – יש הלכות הקשורות לזכירת הנס והלכות הקשורות לפרסום הנס.- הפעילות היא באמצעות מצגת מפעילה.
- מצגת מלווה לתלמיד ומצגת הנחיות למורה – לימוד הלכות חנוכה בסיוע קופסאות גפרורים.
-
משחקים ופעילות
-
סרטונים ושמע
מה תמצאו כאן?
וידאו של הרבי לחנוכה- מותאם לסוף פעילות לכיתה ה' (ראו ב"מצגות") שבה עוסקים בנושא סביב הערכים- להאיר ולהשפיע.
משיחת הרבי בחנוכה תשנ"א,
שנאמרה בשידור לוויין חי לילדים יהודיים בכל רחבי העולם.
מסר מחנוכה – לכל הגילאים,
על הייחודיות של נר חנוכה הממחיש בפשטות את האור שבמצוות, "נר מצווה ותורה אור",
ועל "נר ה' נשמת אדם", הנשמה שבכל יהודי שנועדה להאיר סביבה.