מעלין בקודש
רשת חינוך חבד

מושגים קשורים להקדמה -ברכות הנהנין

    • ברכות העץ, האדמה, שהכל כיתות ד-ח - נקודת זינוק

      מה קרה כאשר הזמינו פרוסות תפוחי אדמה כתוספת?

      ומה הקשר להלכות ברכות?

      כרטיס כניסה -ברכות העץ, האדמה ושהכל
    • ברכות העץ, האדמה, שהכל כיתות ד-ח - תצפית

      האם יש מצב שבו נברך על פרי ברכת "שהכל"? הסבירו…
      מוזמנים ללמוד את כללים ולהצטרף למשחק "חוטפים ברכות" – מוכנים?
      שלטים לקבוצות
      כרטיסי מאכלים
    • ברכות העץ, האדמה, שהכל כיתות ד-ח - מה בתרמיל?

      מה לקחתם מהשיעור? בחרו בתרמיל המתאים לכם.

      תרמיל בנות
      תרמיל בנים

    ברכות העץ, האדמה, שהכל כיתות ד-ח

    האם הברכה על הפרי או היקר – היא קבועה?
    במה זה תלוי?

    • מה ביחידה?

      ברכות 'העץ', 'האדמה', 'שהכל' – הלכות והליכות חלק ב', סעודה וברכות, פרק יא

      נבין מה ההבדל בין שלושת הברכות העץ, האדמה ו'שהכל'. נראה שככל שהברכה ממוקדת יותר למאכל ולא כללית(לכמה סוגי מאכלים)- היא חשובה יותר. נבין כי כאשר האוכל לא במצב משובח לעיתים הברכה יורדת במדרגה- צברכתו הממוקדת לברכה כללית יותר.

      – המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי ביחידה:

      1. בנקודת זינוק:

      ל למעשה – העקרון שברכת המאכל החשובה תהיה כאשר הוא משובח. הברכה יכולה להשתנות עם שינוי מצב המאכל. ככל שהמאכל ממוקד יותר לברכתו – מדרגת הברכה עולה.

      2. בפעילות תצפית – משחק- "חוטפים ברכות"

      ש שאלה על בירור הברכה המתאימה למאכל
      ב בירור ההלכה- באמצעות עיון בסעיף
      י יצירה- יצירת שלט, כלל ודוגמאות.
      י יצירתיות וחוויה- משחק "חוטפים ברכות"
      מ מושגים: "דרך האכילה" / "דרך אכילתו", 'ברכות ראשונות', פרי חי/מבושל/כבוש

       

      3. פעילות הסיום- מה בתרמי"ל שלי?

      ל- למעשה– רפלקציה במבט אישי

      מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נתבונן במבט מקיף על משמעות הברכה בפעילות "תצפית", נעמיק בכמה הלכות נבחרות באמצעות "מרכז מבקרים", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?

    • נקודת זינוק

      מה תמצאו כאן?

      כרטיס כניסה לשיעור ברכות העץ, האדמה ושהכל.

      הדגשים להוראה:
      בכרטיס הכניסה מדובר על הזמנה של פרוסות תפוחי אדמה, אך התקבלו פרוסות חיות – דבר שגרם לאכזבה. מכאן ניתן להדגיש שאת הברכה המציועדת למאכל נברך רק אם הוא נאכל במיטבו. כמו כן, נבין את חשיבות הברכה הממוקדת למאכל. ככל שהיא יותר ממוקדת למאכל היא חשובה יותר לדוגמא, ברכת העץ חשובה יותר מברכת שהכל. ברכה זו מברכים רק כאשר המאכל שלם וראוי – ברכתו חשובה; אך אם טעמו נפגם, הוא מרוסק, או נאכל חלק משני – הברכה תשתנה, ובמקרים קיצוניים, כמו תפוח אדמה חי, לא מברכים כלל.
      עברו על כותרות המשנה בפרק והציצו קצת להלכות כדי לראות דוגמאות.

      להסבר מהו כרטיס כניסה ולקובץ ריק של כרטיס כניסה- ראו ב"עזרים למורה"

      המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:

      ל למעשה- דיון על הערך- ככל שממקדים יותר את הברכה ערכה עולה, ברכה ממוקדת למאכל נאמרת כאשר הוא במצב משובח.

       

      ברכות העץ, האדמה ושהכל- הסבר למורה

      כרטיס כניסה ברכות העץ האדמה ושהכל – הסבר למורה

      כרטיס כניסה- ברכות העץ, הארמה ושהכל

      כרטיס כניסה ברכות העץ האדמה ושהכל

      כרטיס כניסה ברכות העץ האדמה ושהכל – 4 בדף

    • תצפית

      מה תמצאו כאן?

      בפעילות זו יכינו התלמידים כרזות לתליית העקרונות, וישחקו במשחק "חוטפים ברכות" בהסתמך על כללי ההלכה שכתבו.

      מה כוללת התצפית?

      • דף הנחיה למורה
      • שלטי ברכות
      • כרטיסי מאכלים – שני סוגים:  רמה נמוכה על הכרטיסים מופיע הפנייה לסעיף וברמה הגבוהה יותר אין הפנייה לסעיפים.
      • תשובון למורה
      • כרטיסי מושגים

      המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
      ש שאלה על בירור משמעות הברכה
      ב בירור ההלכה- באמצעות עיון בסעיף
      י יצירה- הכנת פתק תזכורת או סיסמה
      ל למעשה- הערך- ככל שממקדים יותר את הברכה ערכה עולה, ברכה ממוקדת למאכל נאמרת כאשר הוא במצב משובח.
      ממושגים'דרך אכילתו', פרי חי/מבושל/כבוש

      תצפית- חוטפים ברכות הנחיה למורה

      חוטפים ברכות הנחיות למורה

      שלטים לקבוצות הברכות

      שלטים לקבוצות הברכות

      כרטיסי מאכלים ותשובון

      כרטיסי מאכלים

      כרטיסי מאכלים עם סימון ההלכות

      חוטפים ברכות תשובון

      כרטיסי מושגים

      _מושגים 2 בעמוד-'העץ', 'האדמה' ו'שהכל'

      _מושגים 4 בעמוד-'העץ', 'האדמה' ו'שהכל'

      _מושגים אחד בעמוד-'העץ', 'האדמה' ו'שהכל'

    • מה בתרמיל?

      מה תמצאו כאן?

      תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.

      תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:

      ת – תודה על…

      ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.

      מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי

      י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…

      ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'

       

      בנות- תרמילים- 4 בדף (כל דף מילה אחרת)

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) -בנות – שחור לבן

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנות – צבעוני

      בנות- תרמילים- בכרטיסים בודדים

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנות- שחור לבן

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנות- צבעוני

      בנות- תרמילים- כולם בדף אחד

      תרמילים – כולם בדף אחד – בנות- שחור לבן

      מה בתרמיל?-כל התרמילים בנות

      בנים - תרמילים - 4 בדף (כל דף מילה אחרת)

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנים – שחור לבן

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנים – צבעוני

      בנים- תרמילים - בכרטיסים בודדים

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנים – צבעוני

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנים – שחור לבן

      בנים- תרמילים - כולם בדף אחד

      מה בתרמיל?-כל התרמילים בנים

      תרמילים – כולם בדף אחד – בנים – שחור לבן

      לומדים הלכה בכיתה ושואלים את הרב