שאל את הרב
הלכה שבועית
יום שיא בנושא בית כנסת
מושגים קשורים לכללים בברכה אחרונה
-
כללים בברכה אחרונה כיתות ד-ח - נקודת זינוק
למה לא הצליחו להתקשר, ומה הקשר לברכות על המאכלים?
כרטיס כניסה - כללים בברכה אחרונה
-
כללים בברכה אחרונה כיתות ד-ח - תצפית
מצגת ונספחים חלק 1
-
כללים בברכה אחרונה כיתות ד-ח - מרכז מבקרים
התבוננו בסרטון בעזרתו ובאמצעות כרטיסי הצפייה תצליחו להעמיק ולהבין את ההלכה.
סרטון- 'שהכל פוטר הכל'- מה הבעיה?
כרטיסי צפיה
-
כללים בברכה אחרונה כיתות ד-ח - מה בתרמיל?
מה לקחתם מהשיעור? בחרו בתרמיל המתאים לכם.
תרמיל בנות
תרמיל בנים
כללים בברכה אחרונה כיתות ד-ח
-
כללים בברכה אחרונה, הלכות והליכות, חלק ב', הלכות סעודה וברכות פרק י'
מה ביחידה?
– המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי ביחידה:
- בנקודת זינוק:
ל– למעשה- דיון על ערך של התודה המפורטת גורמת לנו להתרכז יותר בנשוא התודה – על מה אנחנו באמת מודים, וככל שנשוא התודה משמעותי לגבינו יותר – התודה תהיה מפורטת יותר. היא גם משדרת יותר הכרת הטוב מתוך שימת לב, ונותנת הזדמנות להודות על עוד…
2. בפעילות תצפית – מקור ומבנה ברכות אחרונות
ב– בירור ההלכה- מענה על השאלות בחידון- איזו ברכה אחרונה מתאימה לכ סוג מאכל.
י– יצירתיות- משחק
מ–מושגים ברכות אחרונות(ברכות), ברכה מעין שלוש(ברכות), ברכת בורא נפשות (ברכות), דאוריתא/ דרבנן (מעמד המצווה)3. ב"מרכז המבקרים" — סרטון ודף צפייה
מ– מושגים ספק ברכות להקל(ברכות), ספק דאוריתא לחומרא/ ספק דרבנן לקולא(כללים בהלכה), לכתחילה/ בדיעבד (דרגות בקיום המצווה)
4. בפעילות הסיום- מה בתרמי"ל שלי?
ל- למעשה– רפלקציה במבט אישי
מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נתבונן במבט מקיף על משמעות הברכה בפעילות "תצפית", נעמיק בכמה הלכות נבחרות באמצעות "מרכז מבקרים", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?
-
נקודת זינוק
מה תמצאו כאן?
כרטיס כניסה לשיעור כללים בברכה אחרונה.
הדגשים להוראה:
חשוב לפתח דיון לגבי ההבדל בין התודה הכללית (גם אם נשמעת נרגשת מאוד) של חני, לבין התודות המפורטות והקונקרטיות של האחרות, גם על השחלת התודה על השקעת המורה בכלל של הודיה…
להצביע על כך, שהתודה המפורטת גורמת לנו להתרכז יותר בנשוא התודה – על מה אנחנו באמת מודים, וככל שנשוא התודה משמעותי לגבינו יותר – התודה תהיה מפורטת יותר. היא גם משדרת יותר הכרת הטוב מתוך שימת לב, ונותנת הזדמנות להודות על עוד…
(כדאי אולי להרחיב: לשאול את התל', איך הן מודות? להרגיל בכלל את התל' לתודות ומחמאות קונקרטיות! ולא בנאליות… אולי גם ריקות ממשמעות… )
גם בתודה לה' על המזון בברכה אחרונה אנחנו מפרטים ומכוונים על מה אנחנו מודים, בהזדמנות זו אנחנו גם מודים על דברים נוספים… כמו שהתפילה היא מפגש לקשר עם ה', גם ביום עצמו , כאשר אנחנו נהנים מהקשר עם ה', כשאנחנו משתמשים בכל הדברים שהוא נותן לנו- זוהי הזדמנות להודות לו על הכל.
וככל שהמזון משמעותי יותר – הברכה – התודה מפורטת יותר.
להסבר מהו כרטיס כניסה ולקובץ ריק של כרטיס כניסה- ראו ב"עזרים למורה"
המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
ל– למעשה- דיון על ערך של- אמירת תורה מפורטת- מתייחסת לנשוא התודה, וככל שהמעשה משמעותי יותר כך התודה מפורטת יותר.
כרטיס כניסה- כללים בברכה אחרונה- בנות
-
תצפית
מה תמצאו כאן?
התצפית היא מצגת מפעילה. משך: 90-100 דקות (שיעור כפול) סיפור מסגרת: שני תלמידים בטיול מגלים שברי חרס עתיק, שעליו יש כיתוב. בכל נושא שלומדים – מוצאים חלק נוסף מהחרס שאותו התלמידים מקבלים, ומנסים להרכיב את החרס ובסוף הנושא – גם לפענח את הכיתוב.
הנושאים: מקור הברכות האחרונות , מבנה ותוכן הברכות
- מדריך למורה
- מצגת חלק 1- מקור מהתורה לברכות, כולל סוגי ברכות אחרונות, הסברת המשמעות והמבנה, למצגת חלק 2 נלווים הפריטים הבאים:
- שברי חרס לפעילות- להדפיס את קובץ שברי החרס )מס' 1( שברי החרס. הנספח מכיל כמות ל10- תלמידים. להדפיס עוד בהתאם למס' התלמידים, ולגזור, דף להנחה של שברי החרס- 1 לתלמיד
- קובץ מילים להשלמה (להדפסה פעם אחת) – שקף 11
- דף מבנה להשלמה לכל תלמיד (שקף 25)
- דף סיפורי ילדים – לבחרה (אם עובדים בקבוצות)
- שאלות ותשובות – משחק זיכרון – שאלות ותשובות (מוגש בשתי רמות – עם ציון ההלכה – המקור
לתשובה, וללא)- שקף 40- להדפיס לכל קבוצה
- כרטיסי מושגים
המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
ב– בירור ההלכה- מענה על השאלות במשחק באמצעות עיון בסעיפים
י– יצירתיות- משחק
מ–מושגיםמ- מקור – מקור ברכת המזון מהתורה(הפסוק ומשמעות) והברכות האחרונות האחרונות מדרבנן
נספחים למצגת חלק 1
-
מרכז מבקרים
מה תמצאו כאן?
1. סרטון- המסביר בדרך משעשעת את המושגים 'לכתחילה', 'בדיעבד'– המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
ב– בירור הברכה למאכלים שונים
ל– למעשה- הדגשת הערך: לדייק את הברכה המתאימה לכל מאכל, ולא להסתפק לברך 'בדיעבד' 'שהכל'- נגזר מהרעיון שהברכה היא קבלת מלכות ה'
מ–מושגים ברכות ראשונות(ברכות), הייתה דעתו/לא הייתה דעתו(נסיבות בקיום המצווה), הפסק בדיבור/ בשתיקה (נסיבות בקיום המצווה), ברכה לבטלה (ברכות)מ– מבנה -ניתוח מבנה הלכתי בהקשר ל'שהכל פוטר הכל'.
כרטיסי צפיה כיתות בינים
-
מה בתרמיל?
מה תמצאו כאן?
תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.
תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:
ת – תודה על…
ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.
מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי
י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…
ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'
בנות- תרמילים- 4 בדף (כל דף מילה אחרת)
בנות- תרמילים- בכרטיסים בודדים
בנים - תרמילים - 4 בדף (כל דף מילה אחרת)
בנים- תרמילים - בכרטיסים בודדים

