מעלין בקודש
רשת חינוך חבד

בדיקת הלכה שבועית

כח בכסלו תשפו

הצלחה

תאריך עברי: כ״ח בְּכִסְלֵו תשפ״ו

יום: 0

חודש (מספר תיקייה): 1

URL תמונה: https://mbakodesh.org.il/wp-content/themes/books/images/halacha/weekly/2/1.jpg

הלכה שבועית
    • כללים בברכה אחרונה כיתות ד-ח - נקודת זינוק

      למה לא הצליחו להתקשר, ומה הקשר לברכות על המאכלים?
      כרטיס כניסה - כללים בברכה אחרונה
    • כללים בברכה אחרונה כיתות ד-ח - תצפית

      מצטרפים לטיול! מה נגלה בשברי החרס העתיקים?

      מצגת ונספחים חלק 1
      מושגים
    • כללים בברכה אחרונה כיתות ד-ח - מרכז מבקרים

      התבוננו בסרטון בעזרתו ובאמצעות כרטיסי הצפייה  תצליחו להעמיק ולהבין את ההלכה.

      סרטון- ברכה אחרונה - כמות וזמן
      כרטיסי צפיה
    • כללים בברכה אחרונה כיתות ד-ח - מה בתרמיל?

      מה לקחתם מהשיעור? בחרו בתרמיל המתאים לכם.

      תרמיל בנות
      תרמיל בנים

    כללים בברכה אחרונה כיתות ד-ח

    מהי 'ברכה אחרונה'? כיצד נדע מתי ועל איזו כמות נברך?

    • כללים בברכה אחרונה, הלכות והליכות, חלק ב', הלכות סעודה וברכות פרק י'

      מה ביחידה?

      – המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי ביחידה:

      1. בנקודת זינוק:

      ל למעשה- דיון על ערך של התודה המפורטת גורמת לנו להתרכז יותר בנשוא התודה – על מה אנחנו באמת מודים, וככל שנשוא התודה משמעותי לגבינו יותר – התודה תהיה מפורטת יותר. היא גם משדרת יותר הכרת הטוב מתוך שימת לב, ונותנת הזדמנות להודות על עוד…

      2. בפעילות תצפית חלק א – מקור ומבנה ברכות אחרונות

      ב בירור ההלכה- מענה על השאלות בחידון- איזו ברכה אחרונה מתאימה לכל סוג מאכל.
      י יצירתיות- משחק
      ממושגים

      מושגי תוכן: ברכות אחרונות(ברכות)ברכה מעין שלוש(ברכות), ברכת בורא נפשות(ברכות),ברכת המזון (ברכות), בריה (ברכות)

      מושגי בסיס:   דאוריתא/ דרבנן (מעמד המצווה) – מושג זה מובא בכרטיסי המושגים של יחידת ההקדמה. כזית (שיעורים ומידות בהלכה), רביעית (שיעורים ומידות בהלכה), לצאת מ(ידי) ספק (נסיבות בקיום המצווה), כדי אכילת פרס (שיעורים ומידות בהלכה)

      מ- מקור המצווה מקור הברכות האחרונות , מבנה ותוכן הברכות

      3. ב"מרכז המבקרים" — סרטון ודף צפייה

      4.בפעילות תצפית חלק ב' (יש לעשות אות לאחר "מרכז מבקרים")

      5. בפעילות הסיום- מה בתרמי"ל שלי?

      ל- למעשה– רפלקציה במבט אישי

      מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נתבונן במבט מקיף על מקור הברכה והמבנה שלה בפעילות "תצפית" חלק א', נעמיק ב בכמות וזמן המחייב ברכה אחרונה  באמצעות "מרכז מבקרים", נמשיך ללמוד את הלכות ברכה אחרונה ב'תצפית חלק  ב'', ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?

    • נקודת זינוק

      מה תמצאו כאן?

      כרטיס כניסה לשיעור כללים בברכה אחרונה.

      הדגשים להוראה: 

      חשוב לפתח דיון לגבי ההבדל בין התודה הכללית (גם אם נשמעת נרגשת מאוד) של חני, לבין התודות המפורטות והקונקרטיות של האחרות, גם על השחלת התודה על השקעת המורה בכלל של הודיה…

      להצביע על כך, שהתודה המפורטת גורמת לנו להתרכז יותר בנשוא התודה – על מה אנחנו באמת מודים, וככל שנשוא התודה משמעותי לגבינו יותר – התודה תהיה מפורטת יותר. היא גם משדרת יותר הכרת הטוב מתוך שימת לב, ונותנת הזדמנות להודות על עוד…

      (כדאי אולי להרחיב: לשאול את התל', איך הן מודות? להרגיל בכלל את התל' לתודות ומחמאות קונקרטיות! ולא בנאליות… אולי גם ריקות ממשמעות… )

      גם בתודה לה' על המזון בברכה אחרונה אנחנו מפרטים ומכוונים על מה אנחנו מודים, בהזדמנות זו אנחנו גם מודים על דברים נוספים… כמו שהתפילה היא מפגש לקשר עם ה', גם ביום עצמו , כאשר אנחנו נהנים מהקשר עם ה', כשאנחנו משתמשים בכל הדברים שהוא נותן לנו-  זוהי הזדמנות להודות לו על הכל.

      וככל שהמזון משמעותי יותר – הברכה – התודה מפורטת יותר.

      להסבר מהו כרטיס כניסה ולקובץ ריק של כרטיס כניסה- ראו ב"עזרים למורה"

      המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:

      ל למעשה- דיון על ערך של- אמירת תורה מפורטת- מתייחסת לנשוא התודה, וככל שהמעשה משמעותי יותר כך התודה מפורטת יותר.

      כללים בברכה אחרונה- הסבר למורה

      כרטיס כניסה פרק י למורה

      כרטיס כניסה- כללים בברכה אחרונה- בנות

      כרטיס כניסה פרק י בנות 2 בדף

      כרטיס כניסה פרק י בנות

      כרטיס כניסה פרק י בנות 4 בדף

      כרטיס כניסה כללים בברכה אחרונה -בנים

      כרטיס כניסה פרק י בנים

      כרטיס כניסה פרק י בנים 2 בדף

      כרטיס כניסה פרק י בנים 4 בדף

    • תצפית

      מה תמצאו כאן?

      1.  מצגת מפעילה. משך: 90-100 דקות (שיעור כפול) סיפור מסגרת: שני תלמידים בטיול מגלים שברי חרס עתיק, שעליו יש כיתוב. בכל נושא שלומדים – מוצאים חלק נוסף מהחרס שאותו התלמידים מקבלים, ומנסים להרכיב את החרס ובסוף הנושא – גם לפענח את הכיתוב.

      הנושאים: מקור הברכות האחרונות , מבנה ותוכן הברכות(מצגת חלק א), לכות ברכות אחרונות (מצגת חלק ב')

      1. מדריך למורה
      2. מצגת חלק 1- מקור מהתורה לברכות, כולל סוגי ברכות אחרונות, הסברת המשמעות והמבנה
      3. מצגת חלק 2 (מצגת זו יש להפעיל לאחר "מרכז מבקרים").

      הכנות נדרשות למורה לפני השיעור- למצגת 1
      .1 שברי חרס לחלוקה לתלמידים לאחר סיום כל חלק – להדפיס בהתאם למס' התלמידים (בנספח
      עצמו יש ל10 תלמידים) ולגזור.
      .2 כרטיסיות מילים להשלמת התרשים – להדפיס ולגזור
      סלוטייפ/מגנטים להצמדה ללוח
      .3 להדפיס את דף המבנה של ברכת המזון עם מסגרות להשלמה, ודף הילדים המספרים – למעוניינים
      לעבוד על כך בקבוצות.
      .4 משחק זיכרון על הלכות ח'-י"ב, הדפסה לפי מס' הקבוצות. לגזור. ניתן לתת לכל קבוצה לגזור בעצמה את
      המשחק ואז לשחק.
      .5 סידורים, ספרי הלכות והליכות.

        1. שברי חרס לפעילות- להדפיס את קובץ שברי החרס (מס' 1) שברי החרס. הנספח מכיל כמות ל10- תלמידים. להדפיס עוד בהתאם למס' התלמידים, ולגזור, דף להנחה של שברי החרס- 1 לתלמיד
        2. קובץ מילים להשלמה (להדפסה פעם אחת) – שקף 11
        3. דף מבנה להשלמה לכל תלמיד (שקף 25)
        4. דף סיפורי ילדים – לבחירה (אם עובדים בקבוצות)
        5. שאלות ותשובות – משחק זיכרון – שאלות ותשובות (מוגש בשתי רמות – עם ציון ההלכה – המקור
          לתשובה, וללא)- שקף 40- להדפיס לכל קבוצה

      2. כרטיסי מושגים ליחידה זו

      המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
      ב בירור ההלכה- מענה על השאלות במשחק באמצעות עיון בסעיפים
      י יצירתיות- משחק
      ממושגים מ-מושגים

      מושגי תוכן: ברכות אחרונות(ברכות), ברכה מעין שלוש(ברכות), ברכת בורא נפשות(ברכות),ברכת המזון (ברכות), בריה (ברכות)

      מושגי בסיס:   דאוריתא/ דרבנן (מעמד המצווה) – מושג זה מובא בכרטיסי המושגים של יחידת ההקדמה.

      מ- מקור – מקור ברכת המזון מהתורה(הפסוק ומשמעות) והברכות האחרונות האחרונות מדרבנן

      מדריך למורה

      מדריך למורה

      שברי חרס מלווים לשתי המצגות

      שברי החרס מחוברים – הדמיה למורה

      דף להנחת והדבקת שברי החרס – 2 בעמ'

      שברי החרס להדפסה צבעוני לתלמיד – 12 בדף

      שברי החרס גדולים לתלייה בכיתה צבעוני

      מצגת- חלק 1

      מצגת כללים בברכה אחרונה חלק 1

      נספחים למצגת חלק 1- להדפסה לכל תלמיד

      כרטיסי מילים להשלמת תרשים – 1 לכיתה

      דף המבנה של ברכת המזון

      נספחים למצגת חלק 1 - קבוצתי או כיתתי

      משחק זיכרון – רמה גבוהה כרטיסיות שאלות ותשובות ללא מקורות

      משחק זכרון- רמה נמוכה – כרטיסיות שאלות ותשובות עם מקורות

      מבנה – ילדים מספרים – 1 לקבוצה

      מושגים

      שניים בעמוד- כללים בברכה אחרונה

      ארבעה בעמוד- כללים בברכה אחרונה

      אחד בעמוד- כללים בברכה אחרונה

    • מרכז מבקרים

      מה תמצאו כאן?

      1. סרטון- המסביר את הרעיון שכדי לברך ברכה אחרונה יש לדעת מהי הכמות ואף שלמשך זמן האכילה של ה'כזית' – יש משמעות.
      2. כרטיסי צפייה לסרטון בשתי רמות
      3. פעילות העשרה חווייתית – התנסות במדידת הכמות של 'כזית' במאכלים שונים. במהלך הפילות התלמידים יחתכו מאכלים ויכניסו לכלי מדידה כך שיבינו בתפיסה חושתית את משמעות הכמות 'כזית'.

      – המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
      ב– בירור ההלכה בנוגע לשיעור האכילה המחייב ברכה אחרונה
      ל למעשה- הדגשת הערך: לדייק את הברכה המתאימה לכל מאכל, ולא להסתפק לברך 'בדיעבד' 'שהכל'-  נגזר מהרעיון שהברכה היא קבלת מלכות ה'
      ממושגים

      מושגי בסיס:    כזית (שיעורים ומידות בהלכה), רביעית (שיעורים ומידות בהלכה), לצאת מ(ידי) ספק (נסיבות בקיום המצווה), כדי אכילת פרס (שיעורים ומידות בהלכה)

      מ– מבנה -ניתוח מבנה הלכתי בהקשר  לשיעור המחייב ברכה אחרונה.

      סרטון- ברכה אחרונה - כמות וזמן

      כללים בברכה אחרונה

      תשובון למורה

      כרטיס צפיה בסרטון- כללים לברכה אחרונה תשובון למורה

      כרטיסי צפיה כיתות בינים

      כרטיס צפיה בסרטון- כללים לברכה אחרונה ביניים

      כרטיס צפיה בסרטון- כללים לברכה אחרונה ביניים כתב מוגדלcopy

      כרטיס צפייה לכיתות ז-ח

      כרטיס צפיה בסרטון- כללים לברכה אחרונה בוגרים

      התנסות חווייתית במדידת כמות של 'כזית'

      פעילות העשרה כזית למורה

      פעילות העשרה כזית לתלמיד

      כרטיסי סיכום פעילות העשרה

      טבלת סיכום פעילות העשרה

    • מה בתרמיל?

      מה תמצאו כאן?

      תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.

      תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:

      ת – תודה על…

      ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.

      מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי

      י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…

      ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'

       

      בנות- תרמילים- 4 בדף (כל דף מילה אחרת)

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) -בנות – שחור לבן

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנות – צבעוני

      בנות- תרמילים- בכרטיסים בודדים

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנות- שחור לבן

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנות- צבעוני

      בנות- תרמילים- כולם בדף אחד

      תרמילים – כולם בדף אחד – בנות- שחור לבן

      מה בתרמיל?-כל התרמילים בנות

      בנים - תרמילים - 4 בדף (כל דף מילה אחרת)

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנים – שחור לבן

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנים – צבעוני

      בנים- תרמילים - בכרטיסים בודדים

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנים – צבעוני

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנים – שחור לבן

      בנים- תרמילים - כולם בדף אחד

      מה בתרמיל?-כל התרמילים בנים

      תרמילים – כולם בדף אחד – בנים – שחור לבן

      לומדים הלכה בכיתה ושואלים את הרב