שאל את הרב
הלכה שבועית
יום שיא בנושא בית כנסת










מושגים קשורים להקדמה -ברכות הנהנין
-
ברכות העץ, האדמה, שהכל כיתות ד-ח - נקודת זינוק
מה קרה כאשר הזמינו פרוסות תפוחי אדמה כתוספת?
ומה הקשר להלכות ברכות?
כרטיס כניסה -ברכות העץ, האדמה ושהכל
-
ברכות העץ, האדמה, שהכל כיתות ד-ח - תצפית
האם יש מצב שבו נברך על פרי ברכת "שהכל"? הסבירו…
מוזמנים ללמוד את כללים ולהצטרף למשחק "חוטפים ברכות" – מוכנים?
שלטים לקבוצות
כרטיסי מאכלים
-
ברכות העץ, האדמה, שהכל כיתות ד-ח - מה בתרמיל?
מה לקחתם מהשיעור? בחרו בתרמיל המתאים לכם.
תרמיל בנות
תרמיל בנים
ברכות העץ, האדמה, שהכל כיתות ד-ח
האם הברכה על הפרי או היקר – היא קבועה?
במה זה תלוי?
-
מה ביחידה?
ברכות 'העץ', 'האדמה', 'שהכל' – הלכות והליכות חלק ב', סעודה וברכות, פרק יא
נבין מה ההבדל בין שלושת הברכות העץ, האדמה ו'שהכל'. נראה שככל שהברכה ממוקדת יותר למאכל ולא כללית(לכמה סוגי מאכלים)- היא חשובה יותר. נבין כי כאשר האוכל לא במצב משובח לעיתים הברכה יורדת במדרגה- צברכתו הממוקדת לברכה כללית יותר.
– המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי ביחידה:
- בנקודת זינוק:
ל למעשה – העקרון שברכת המאכל החשובה תהיה כאשר הוא משובח. הברכה יכולה להשתנות עם שינוי מצב המאכל. ככל שהמאכל ממוקד יותר לברכתו – מדרגת הברכה עולה.
2. בפעילות תצפית – משחק- "חוטפים ברכות"
ש– שאלה על בירור הברכה המתאימה למאכל
ב– בירור ההלכה- באמצעות עיון בסעיף
י– יצירה- יצירת שלט, כלל ודוגמאות.
י– יצירתיות וחוויה- משחק "חוטפים ברכות"
מ– מושגים: "דרך האכילה" / "דרך אכילתו", 'ברכות ראשונות', פרי חי/מבושל/כבוש3. פעילות הסיום- מה בתרמי"ל שלי?
ל- למעשה– רפלקציה במבט אישי
מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נתבונן במבט מקיף על משמעות הברכה בפעילות "תצפית", נעמיק בכמה הלכות נבחרות באמצעות "מרכז מבקרים", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?
-
נקודת זינוק
מה תמצאו כאן?
כרטיס כניסה לשיעור ברכות העץ, האדמה ושהכל.
הדגשים להוראה:
בכרטיס הכניסה מדובר על הזמנה של פרוסות תפוחי אדמה, אך התקבלו פרוסות חיות – דבר שגרם לאכזבה. מכאן ניתן להדגיש שאת הברכה המציועדת למאכל נברך רק אם הוא נאכל במיטבו. כמו כן, נבין את חשיבות הברכה הממוקדת למאכל. ככל שהיא יותר ממוקדת למאכל היא חשובה יותר לדוגמא, ברכת העץ חשובה יותר מברכת שהכל. ברכה זו מברכים רק כאשר המאכל שלם וראוי – ברכתו חשובה; אך אם טעמו נפגם, הוא מרוסק, או נאכל חלק משני – הברכה תשתנה, ובמקרים קיצוניים, כמו תפוח אדמה חי, לא מברכים כלל.
עברו על כותרות המשנה בפרק והציצו קצת להלכות כדי לראות דוגמאות.להסבר מהו כרטיס כניסה ולקובץ ריק של כרטיס כניסה- ראו ב"עזרים למורה"
המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
ל– למעשה- דיון על הערך- ככל שממקדים יותר את הברכה ערכה עולה, ברכה ממוקדת למאכל נאמרת כאשר הוא במצב משובח.
-
תצפית
מה תמצאו כאן?
בפעילות זו יכינו התלמידים כרזות לתליית העקרונות, וישחקו במשחק "חוטפים ברכות" בהסתמך על כללי ההלכה שכתבו.
מה כוללת התצפית?
- דף הנחיה למורה
- שלטי ברכות
- כרטיסי מאכלים – שני סוגים: רמה נמוכה על הכרטיסים מופיע הפנייה לסעיף וברמה הגבוהה יותר אין הפנייה לסעיפים.
- תשובון למורה
- כרטיסי מושגים
המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
ש– שאלה על בירור משמעות הברכה
ב– בירור ההלכה- באמצעות עיון בסעיף
י– יצירה- הכנת פתק תזכורת או סיסמה
ל– למעשה- הערך- ככל שממקדים יותר את הברכה ערכה עולה, ברכה ממוקדת למאכל נאמרת כאשר הוא במצב משובח.
מ–מושגים – 'דרך אכילתו', פרי חי/מבושל/כבוש -
מה בתרמיל?
מה תמצאו כאן?
תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.
תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:
ת – תודה על…
ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.
מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי
י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…
ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'
בנות- תרמילים- 4 בדף (כל דף מילה אחרת)
בנות- תרמילים- בכרטיסים בודדים
בנים - תרמילים - 4 בדף (כל דף מילה אחרת)
בנים- תרמילים - בכרטיסים בודדים