שאל את הרב
הלכה שבועית
יום שיא בנושא בית כנסת
מושגים קשורים להקדמה -ברכות הנהנין
-
ברכות הנהנין – מה ולמה? כיתות ד-ח - נקודת זינוק
נסו למיין את הפריטים לשלוש קבוצות. כל תשובה הגיונית תתקבל.
כרטיס כניסה -פעילות פתיחה
-
ברכות הנהנין – מה ולמה? כיתות ד-ח - תצפית
איך בנוסח הברכה הראשונה יש קבלת רשות לאכול מהאוכל?
מצגת וחומרים מלווים
כרטיסי מושגים
-
ברכות הנהנין – מה ולמה? כיתות ד-ח - מרכז מבקרים
התבוננו בסרטון בעזרתו ובאמצעות כרטיסי הצפייה תצליחו להעמיק ולהבין את ההלכה.
מהי חשיבות הברכה? ומהי 'ברכה לבטלה'?
סרטון - חשיבות הברכה וברכה לבטלה
כרטיס צפייה-ברכה לבטלה
כרטיס הלכות-ברכה לבטלה
-
ברכות הנהנין – מה ולמה? כיתות ד-ח - מה בתרמיל?
מה לקחתם מהשיעור? בחרו בתרמיל המתאים לכם.
תרמיל בנות
תרמיל בנים
ברכות הנהנין – מה ולמה? כיתות ד-ח
למה מברכים ברכות ראשונות?
מהי משמעותן?
-
מה ביחידה?
– המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי ביחידה:
- בנקודת זינוק – כרטיס כניסה ליחידה
י– יצירתיות- שאלה רב כיוונית- למין את הפריטים.
מ– מושגים: ברכות הנהנין, ברכות המצוות, ברכות השבח2. בפעילות תצפית – מצגת וחומרים מלווים
ש– שאלה על בירור משמעות הברכה
ב– בירור ההלכה- באמצעות עיון בסעיף
י– יצירה- הכנת פתק תזכורת או סיסמה
ל– למעשה- הערך פעולה קטנה- השפעה גדולה- באמצעות אמירת הברכה- קבלת מלכות שמים ולהיות עבד המלך באמצעות אמירת הברכה – ובכך לקבל את הברכה והשפע ממנו. הברכה למעשה מנכיחה את ה' המלך בכל חיינו.
מ– אמן, דאוריתא, דרבנן3. ב"מרכז המבקרים" — סרטון ודף צפייה
מ– מושג 'ברכה לבטלה' , 'ברכה שאינה צריכה' מ– מקור – איתור פסוק
4. בפעילות הסיום- מה בתרמי"ל שלי?
ל- למעשה– רפלקציה במבט אישי
מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נתבונן במבט מקיף על משמעות הברכה בפעילות "תצפית", נעמיק בכמה הלכות נבחרות באמצעות "מרכז מבקרים", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?
-
נקודת זינוק
מה תמצאו כאן?
הצעה לפעילות המובילה להתבוננות בסוגי הברכות.
הדגשים להוראה: בכרטיס הכניסה יש מספר פריטים, הכיתה תתחלק לקבוצות או לזוגות. כל קבוצה תמיין את הפריטים ל 3 קבוצות, ותיתן שם לכל קבוצה. נראה כי יש דברים שתלוי איך מתייחסים אליהם, כמו הדס ואתרוג- ריח/ מצווה, אננס- ריח/ אוכל/ שהחיינו. ניתן להן את המשימה 2-3 פעמים, שיחשבו על קבוצות חלוקה שונות. נשמע את הרעיונות של הקבוצות, חשוב לציין שאין תשובה אחת נכונה, וכל רעיון הגיוני יתקבל.
לסיום נבהיר להם שאנחנו בוחרים לחלק ל 3- קבוצות לפי הגדרה הלכתית של סוגי הברכות. נכתוב במחברת סיכום קצר של הסבר כל אחד משלושת המושגים: ברכות שבח והודיה, ברכות הנהנין, ברכות המצוות.שימו לב: ניתן לעשות פעילות זו עם כרטיס הכניסה או לחילופין באמצעות שקף 2 שבמצגת בפעילות "תצפית".
להסבר מהו כרטיס כניסה ולקובץ ריק של כרטיס כניסה- ראו ב"עזרים למורה"המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
י– יצירתיות- שאלה רב כיוונית- למין את הפריטים.
מ– מושגים: ברכות הנהנין, ברכות המצוות, ברכות השבח -
תצפית
מה תמצאו כאן?
בתצפית נתבונן ונראה מהו מקור הברכה, משמעותה, כוחה של ברכה ועניית אמן. נתייחס גם באופן כללי לדיני עניית אמן.
מה כוללת התצפית?
- מצגת מפעילה
- פתקי הנחיה לפעילות ההתנסות
- דף פעילות מלווה
- מדריך למורה למצגת ולדף המלווה.
- כרטיסי מושגים מעוצבים – מצורף גם קישור לקנווה לתבנית – ליצירה עצמית של כרטיסי מושגים.
- למורה- השיחה של הרבי במקורה
המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
ש– שאלה על בירור משמעות הברכה
ב– בירור ההלכה- באמצעות עיון בסעיף
י– יצירה- הכנת פתק תזכורת או סיסמה
ל– למעשה- הערך פעולה קטנה- השפעה גדולה- באמצעות אמירת הברכה- קבלת מלכות שמים ולהיות עבד המלך באמצעות אמירת הברכה – ובכך לקבל את הברכה והשפע ממנו. הברכה למעשה מנכיחה את ה' המלך בכל חיינו.
מ– אמן, דאוריתא, דרבנןכרטיסי מושגים
-
מרכז מבקרים
מה תמצאו כאן?
1. סרטון המתאר הנהגה טובה באמירת ברכה בכוונה, והשגחה פרטית שקרתה בזכות ההנהגה הטובה. חשוב להדגיש את הרעיון של הסרטון לכוון באמירת ברכה, לעשות פעולה שתסייע לכוונה.בצעד הרביעי בכרטיס הצפייה יש משימה של כתיבת מכתב תודה לאבא על מה שלמדו ממנו. חשוב לכוון את הילדים לעיקרון – הנהגה טובה שמסייעת לכוונה באמירת הברכה (בסרטון – ללבוש כובע וחליפה בעת אמירת כל ברכה) כוונו את הילדים, כהשראה מהאבא, לרשום במכתב החלטה טובה להנהגה המתאימה להם, שתסייע להם לכוון בברכה. – למשל עצירה לפני אמירת הברכה. אמירה מילה במילה, אמירה בקול רם ועוד.הרעיון להנהגה המעוררת כוונה בברכה מובא גם בדברי האדמו"ר הריי"צ בספר השיחות. ראו קובץ מצורף.2. כרטיס צפייה וכרטיס הלכות בנושא ברכה לבטלה.– המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
ב– בירור ההלכה- באמצעות עיון בסעיף
ל– למעשה- הערך של חשיבות קבלת מלכות השם
מ– מושגים: ברכה, ברכות הנמנין, ברכות המצוות, ברכות השבח וההודיה, ברכה לבטלה , ברכה שאינה צריכהמ– מקור – איתור פסוק
ברכה לבטלה- כרטיס צפייה-גיל ביניים
-
מה בתרמיל?
מה תמצאו כאן?
תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.
תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:
ת – תודה על…
ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.
מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי
י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…
ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'
בנות- תרמילים- 4 בדף (כל דף מילה אחרת)
בנות- תרמילים- בכרטיסים בודדים
בנים - תרמילים - 4 בדף (כל דף מילה אחרת)
בנים- תרמילים - בכרטיסים בודדים

