שאל את הרב
הלכה שבועית
שמע ישראל - יחידה אינטראקטיבית
























מושגים קשורים למלאכת דש
-
מלאכת דש - כרטיס כניסה - מלאכת דש
התבוננו בתמונות. מה המשותף ביניהם בדרך הייצור שלהם?
פעילות פתיחה מלאכת דש
-
מלאכת דש - תצפית- מלאכת דש
בחרו קומיקס אחד וחקרו את המקרה שלו בהלכה.
בנות
בנים
-
מלאכת דש - מרכז מבקרים -מלאכת דש
נתבונן בהלכה, נראה את הסרטון ונבין לעומק את ההלכה
*
וגם נכיר כלי חדש "סרגל הדין"- מה הקשר בין פרצוף אדום ,ירוק וכתום לדין?
כיתות ז-ח
כיתות ד-ו
-
מלאכת דש - "אז מה בתרמי"ל שלי?" – פעילות לסיום
מה ניקח איתנו לדרך?
תרמילים
מלאכת דש
מהי מלאכת דש?
*
מה הקשר בין חליבת פרה למלאכה זו?
-
מה ביחידה?
-
- מלאכת דש- הסבר למורה:
- המלאכה במשכן: בתהליך הפקת סממני הצבע ליריעות המשכן מהצמחים היו צריכים להפריד את חלקי הצמח הראויים לשימוש מהקליפה שלהם.הערה: קילוף קליפה של פרי לפני האכילה (לא מלאכת דש) כיוון שדש זוהי הסרה של קליפות גסות זמן רב לפני האכילה בדרך כלל בבית האריזה- כמו השרביטים של הקטניות (סעיפים-ב,ג)
- אבות ותולדות: אב המלאכה – פירוק אוכל מפסולת המכסה אותו,
תולדה: דומה לאב במטרה ולא באופן, פירוק משקה הכנוס בדבר מה כגון חולב/ סוחט זיתים להוצאת שמן.
- מלאכת דש- הסבר למורה:
מה ביחידה איזה מרכיב בגישת שבלי"ם– הוא קשור:
- מה המשותף בדרך הייצור?- ראו ב"נקודת זינוק"
- ל- למעשה– עיקרון – מה העיקרון של מלאכת "דש".
- מ-מושגים- הגדרת המושג "דש" והבנתו
2. כותבים שאלת רב לפי תבנית? – ראו ב"תצפית" –
-
- ש-שאלה הלכתית- חקר מקרה- שאלת רב
- ב- בירור ההלכה- בדיקת ההלכה המתאימה לאירוע
- י-יצירתיות – חיבור שאלת רב
3. עיון בהלכה באמצעות סרטון – סרגל רמות ביצוע- ראו ב"מרכז מבקרים"
-
- מ-מושגים- הבנת המושגים של דרגות בביצוע ההלכה בהתאם למידרג שלהם.
- ב- בירור ההלכה- בדיקת ההלכות ומיונם לפי רמת ביצוע בדין
4. משימת סיכום רפלקטיבית ראו – "מה בתרמיל שלי?"
-
-
- ל- למעשה – מה ניקח לדרך.
-
מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נתבונן במבט מקיף על פרק ההלכות בפעילות "תצפית", נעמיק בכמה הלכות נבחרות באמצעות "מרכז מבקרים", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?
-
-
כרטיס כניסה - מלאכת דש
כרטיס כניסה - מלאכת דש
- נקודת זינוק- מה תמצאו כאן?
- זוהי משימת פתיחה לשיעור. התלמידים מקבלים תמונות של משקאות (יין, חלב ושמן זית) הם מתבקשים למצוא מה המשותף בדרך הייצור שלהם. במהלך הדיון הם יקשרו בין דרך הייצור של משקאות שונים לבין פירוק, ויסיקו שבסחיטת משקאות מפרקים את המשקה הבלוע בתוך הפרי, ונבדוק בספר את ההגדרה של מלאכת דש ונקשר לעיקרון הפירוק.
-
-
תצפית- מלאכת דש
תצפית- מלאכת דש
התלמידים יתנסו בכתיבת שאלת רב.
לפניכם דפים עם תבניות של קומיקס. בכל קומיקס תתבוננו בחלק אחד של התמונה
(האירוע המתואר) ותחקרו אותו, כך תגיעו לחקירת התמונה בשלימותה.
הכיתה תתחלק לקבוצות. כל קבוצה תתמקד באירוע אחד.
כל קבוצה תקבל חלק אחד מהתמונה (קומיקס אחד), ובמליאה להשלים את התמונה,
ולחדד את הדברים.
בכיתות הצעירות, יתכן שכדאי לוותר על חלק מהקומיקסים…
שימו לב:
לפני מילוי הקומיקס, חשוב ללמוד ביחד את מקור המלאכה של מלאכת דש – ההקדמה
והגדרות אב המלאכה והתולדות.
חשוב לחדד לתלמידים את העיקרון של הדישה כפירוק האוכל מהפסולת ותהליך המעבר
מפעולת הדישה לפעולת הסחיטה, שגם עניינה פירוק הנוזל מהמעטפת.- המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
מ-מושגים- הבנת המושג דש
ב- בירור ההלכה- בדיקת ההלכה המתאימה לאירוע
ש-שאלה הלכתית- חקר מקרה- שאלת רב
-
מרכז מבקרים -מלאכת דש
מרכז מבקרים -מלאכת דש
נשתמש בכלי הנקרא "סרגל הדין" באמצעותו ניתן להציג מקרים שונים עפ"י דרגות
החומרה השונות שלהם, על הרצף שבין ה"מותר" ל"אסור" ועוד. הכלי יראה לתלמידים את המנעד של הדרגות בקיום ההלכה. צבעי הפרצופונים וגם תנועות הידיים ידגישו זאת.הדגשים בהוראה
חשוב לוודא, שהתלמידים הבינו את כל ההשתלשלות:
הדומה: במלאכת דש – פירוק והפרדת הגרעינים ממה שהוא מחובר אליו ועוטף אותו
בסחיטת פירות – פירוק והפרדת המיץ ממה שעוטף אותו / שהוא נתון בתוכו / שאגור בו
בסחיטת הסמרטוט, הספוג (השיער) – פירוק והפרדת המים ממה שהם נתונים בתוכו
השונה: בדישה ובסחיטת מיץ אנחנו רוצים את הגרעין/המיץ שהופק
ואילו בסחיטת הסמרטוט לעיתים אנחנו דווקא לא רוצים את המים שיוצאים ממנו.- המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
-
"אז מה בתרמי"ל שלי?" – פעילות לסיום
"אז מה בתרמי"ל שלי?" – פעילות לסיום
תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.
תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:
ת – תודה על…
ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.
מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי
י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…
ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'
בנות- תרמילים- 4 בדף (כל דף מילה אחרת)
בנות- תרמילים- בכרטיסים בודדים
בנים - תרמילים - 4 בדף (כל דף מילה אחרת)
בנים- תרמילים - בכרטיסים בודדים