שאל את הרב
הלכה שבועית
מושגים קשורים לתפילת ערבית והבדלה
-
ערבית והבדלה - כרטיס כניסה - ערבית והבדלה
איך מרגישים בסיום חתונה או שמחה משפחתי?
איך נסיים את יום השבת ונעבור לימות החול?
-
ערבית והבדלה - תצפית- ערבית והבדלה
נתצפת היום את מסיבת הפרידה משבת קודש.
איך – דרך הגב של החברים.
-
ערבית והבדלה - מרכז מבקרים - ערבית והבדלה
התבוננו בסרטון בעזרתו ובאמצעות כרטיסי הצפייה תצליחו להעמיק ולהבין את ההלכה.
כמה פעמים אומרים הבדלה, ומה הקשר לתפילת ערבית?
מה אסור לעשות לפני ההבדלה?
ערבית והבדלה -ד-ו
ערבית והבדלה - ז-ח
-
ערבית והבדלה - "אז מה בתרמי"ל שלי?" – פעילות לסיום
מה לקחתם מהשיעור? בחרו בתרמיל המתאים לכם.
מה בתרמיל?
-
ערבית והבדלה - מבחן מסכם מס' 1
תלמידים יקרים!
לפניכם הנחיות למשימת הערכה חלופית – הכנת משחק.הערכה חלופית-תהליך מלא
הערכה חלופית-תהליך קצר
ערבית והבדלה
הכוכבים נוצצים בשמים והשבת הקדושה מסתיימת
איך ניפרד משבת כה קדושה לימות החול?
*
ניפרד משבת ונזכור כל השבוע להבדיל בין קודש לחול
-
מה ביחידה?
כיצד תפילה ערבית והבדלה מסייעים ליצור "נחיתה רכה" מהקודש לחול שמשמעותה גם לא היפרדת לגמרי אלא הכנסת הקדושה לחול.
- מה ביחידה איזה מרכיב בגישת שבלי"ם– הוא קשור:
-
- חוויה של פרידה- ראו ב"נקודת זינוק"
- למעשה- ערך -תהליך ההיפרדות מהשבת עוזר לנו להתחבר לשבת גם בימות החול.
- הלכות דרך הגב- פעילות במרחב – ראו ב"תצפית" :
- ב- בירור ההלכה – מהו תהליך ההבדלה של שבת?י- יצירתיות –דרך למידה לא שגרתית- איתור ההלכה במרחב.
- ברכת ההבדלה – פעילות של סרטון וכרטיסי צפייה- ראו ב"מרכז מבקרים":
- חוויה של פרידה- ראו ב"נקודת זינוק"
-
-
- ש– שאלה הלכתית בסרטון- מומלץ להפסיק את הסרטון לפני מתן התשובה.
- ב- בירור ההלכה –מהו סדר ההבדלה ומה אסור לעשות לפני ההבדלה
- י- יצירתיות– הילדים יוצרים סמלילים לסדר הבדלה מאויר לפי מבנה ההבדלה
- מ- מקור– איתור ההבדלה בסידור והבנת נוסח ההבדלה בדיבור
- מ- מושגים – הבדלה, "את חוננתנו"
-
4. משימת סיכום רפלקטיבית ראו – "מה בתרמיל שלי?"
-
-
- י-יצירתיות – מה ניקח לדרך.
-
מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נתבונן במבט מקיף על פרק ההלכות בפעילות "תצפית", נעמיק בכמה הלכות נבחרות באמצעות "מרכז מבקרים", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?
-
כרטיס כניסה - ערבית והבדלה
כרטיס כניסה - ערבית והבדלה
ביחידה זו נדון בתהליך ההבדלה- הפרידה שלנו מקדושת השבת לימות החול. מומלץ לפתח את הרעיון שכדי לעבור/ להבדיל מקודש לחול – יש צורך בפעולה כשם שהיה צורך בפעולה כשנכנסנו מחול לשבת.
במוצאי שבת עלינו לצאת מהאטמוספירה הקדושה ולהיכנס לימות החול. תפילת ערבית והבדלה מציינים את שלבי הפרידה משבת.
(הרעיון של הארכה בתפילת ערבית כמשפיעה על השבתת הגיהינום, גם ממחיש את משמעות ההיפרדות משבת)
מהרוחני אל הגשמי:
שלב ראשון: ההיפרדות בתפילה- אתה חוננתנו- הבדלה במילים
שלב שני: הבדלה בעשייה – עם יין ונרחשוב להתבונן גם במסר של ההבדלה המופיעה דווקא בברכת "אתה חוננתנו"- במהלך השבוע נזכור להפעיל את הדעת ולדעת בין מה למה מבדילים.
פעילות פתיחה לנושא
באמצעות עיבוד החוויה שלנו בסיום אירוע מרגש וחזרה לשגרה, נמחיש את תהליך הפרדה משבת.
המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות זו:
למעשה- ערך -תהליך ההיפרדות מהשבת עוזר לנו להתחבר לשבת גם בימות החול
-
תצפית- ערבית והבדלה
תצפית- ערבית והבדלה
תצפית פרידה ממוצאי שבת -פעילות במרחב
במסגרת הפעילות תלמידים יאתרו את ההלכות העוסקות בפרידה משבת דרך הגב של החברים – ראו פירוט ההפעלה בהנחיה למורה.
נשווה בין מסיבת פרידה לבין תהליך ההבדלה. הרעיון הוא שאין לנו רצון להיפרד ואנחנו מראים את החביבות שלנו לשבת והצער שנאלצים להיפרד. בהבדלה גם מבחינים בחשיבות המיוחדת של השבת המובדלת מכל הימים.
-
מרכז מבקרים - ערבית והבדלה
מרכז מבקרים - ערבית והבדלה
ברכת ההבדלה
נדייק את המושג- הבדלה – הפרדה בין שני דברים.
נבחין בין שני סוגים של הבדלה הבדלה בדיבור (ממד רוחני), הבדלה באמצעות יין ובשמים (ממד מוחשי)
נתבונן בערך – תוכן ההבדלה בדיבור- בצאת השבת כדי לשאוב כוחות לחיות בימות החול, יש לנו תזכורת- לזכור את ההבדלה של השבת מימות החול וההבדלה שלנו מכל העמים, כך שנזכור גם בימי המעשה את הקדושה שלנו ונכניס בהם קדושה.
מיקום ההבדלה בתפילת ערבית- ההבדלה במילים "את חוננתנו" מופיעה בברכת את חונן לאדם דעת. באמצעות ה"דעת" נצליח להבחין ולהבדיל בין בקודש לחול. אפשר לפתח רעיון זה באמצעות כרטיס הצפייה – במשימה הראשונה.
מה אסור לעשות לפני ההבדלה?- נבחין בין ההבדלה הראשונה לשנייה . העיקרון- לפני ההבדלה במילים אין לעשות מלאכה, לאחר ההבדלה במילים המלאכה מותרת אך אסור לאכול ולשתות עד ההבדלה במעשה.
-
"אז מה בתרמי"ל שלי?" – פעילות לסיום
"אז מה בתרמי"ל שלי?" – פעילות לסיום
תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.
תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:
ת – תודה על…
ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.
מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי
י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…
ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'
בנות- תרמילים- 4 בדף (כל דף מילה אחרת)
בנות- תרמילים- בכרטיסים בודדים
בנים - תרמילים - 4 בדף (כל דף מילה אחרת)
בנים- תרמילים - בכרטיסים בודדים
-
מבחן מסכם מס' 1
מבחן מסכם מס' 1
יחידה זו כוללת:
1. מבחן לבנים ולבנות
2. תשובון
*לנוחות המורים, הקבצים בפורמט פתוח וסגור
3. הצעה להערכה חלופית. בתום הערכה התלמידים יצרו משחק.לבחירתכם- הערכה בתהליך מלא או הערכה בתהליך מקוצר.
נושאי המבחן ופעילות הערכה החלופית:
הפרקים הם מתוך הספר "הלכות והליכות", חלק ב', הלכות שבת
קדושת השבת וההכנות אליה – פרק א'
נרות שבת – פרק ב'
תפילות השבת – פרק ג'
קידוש וסעודות שבת – פרק ה'
ערבית והבדלה – פרק ו'
הערכה חלופית תהליך מלא