מעלין בקודש
רשת חינוך חבד

בדיקת הלכה שבועית

יב בחשון תשפו

הצלחה

תאריך עברי: י״ב בְּחֶשְׁוָן תשפ״ו

יום: 0

חודש (מספר תיקייה): 1

URL תמונה: https://mbakodesh.org.il/wp-content/themes/books/images/halacha/weekly/2/1.jpg

הלכה שבועית

מושגים קשורים להקדמה -ברכות הנהנין

    • ברכות הנהנין – מה ולמה? כיתות ד-ח - נקודת זינוק

      נסו למיין את הפריטים לשלוש קבוצות. כל תשובה הגיונית תתקבל.

      כרטיס כניסה -פעילות פתיחה
    • ברכות הנהנין – מה ולמה? כיתות ד-ח - תצפית

      איך בנוסח הברכה הראשונה יש קבלת רשות לאכול מהאוכל?

      מצגת וחומרים מלווים
      כרטיסי מושגים
    • ברכות הנהנין – מה ולמה? כיתות ד-ח - מרכז מבקרים

      התבוננו בסרטון בעזרתו ובאמצעות כרטיסי הצפייה  תצליחו להעמיק ולהבין את ההלכה.

      מהי חשיבות  הברכה? ומהי 'ברכה לבטלה'?

       

      סרטון - חשיבות הברכה וברכה לבטלה
      כרטיס צפייה-ברכה לבטלה
      כרטיס הלכות-ברכה לבטלה
    • ברכות הנהנין – מה ולמה? כיתות ד-ח - מה בתרמיל?

      מה לקחתם מהשיעור? בחרו בתרמיל המתאים לכם.

      תרמיל בנות
      תרמיל בנים

    ברכות הנהנין – מה ולמה? כיתות ד-ח

    למה מברכים ברכות ראשונות?
    מהי משמעותן?
    • מה ביחידה?

      – המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי ביחידה:

      1. בנקודת זינוק – כרטיס כניסה ליחידה

      י יצירתיות- שאלה רב כיוונית- למין את הפריטים.
      מ מושגים:  ברכות הנהנין, ברכות המצוות, ברכות השבח

      2. בפעילות תצפית – מצגת וחומרים מלווים

      ש שאלה על בירור משמעות הברכה
      ב בירור ההלכה- באמצעות עיון בסעיף
      י יצירה- הכנת פתק תזכורת או סיסמה
      ל למעשה- הערך פעולה קטנה- השפעה גדולה- באמצעות אמירת הברכה-  קבלת מלכות שמים ולהיות עבד המלך באמצעות אמירת הברכה – ובכך לקבל את הברכה והשפע ממנו. הברכה למעשה מנכיחה את ה' המלך בכל חיינו.
      מ אמן, דאוריתא, דרבנן

      3. ב"מרכז המבקרים" — סרטון ודף צפייה

      מ מושג 'ברכה לבטלה' , 'ברכה שאינה צריכה' מ– מקור – איתור פסוק

      4. בפעילות הסיום- מה בתרמי"ל שלי?

      ל- למעשה– רפלקציה במבט אישי

      מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נתבונן במבט מקיף על משמעות הברכה בפעילות "תצפית", נעמיק בכמה הלכות נבחרות באמצעות "מרכז מבקרים", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?

    • נקודת זינוק

      מה תמצאו כאן?

      הצעה לפעילות המובילה להתבוננות בסוגי הברכות.

      הדגשים להוראה: בכרטיס הכניסה יש  מספר פריטים, הכיתה תתחלק לקבוצות או לזוגות. כל קבוצה תמיין את הפריטים ל 3 קבוצות, ותיתן שם לכל קבוצה. נראה כי יש דברים שתלוי איך מתייחסים אליהם, כמו הדס ואתרוג- ריח/ מצווה, אננס- ריח/ אוכל/ שהחיינו. ניתן להן את המשימה 2-3 פעמים, שיחשבו על קבוצות חלוקה שונות. נשמע את הרעיונות של הקבוצות, חשוב לציין שאין תשובה אחת נכונה, וכל רעיון הגיוני יתקבל.
      לסיום נבהיר להם שאנחנו בוחרים לחלק ל 3- קבוצות לפי הגדרה הלכתית של סוגי הברכות. נכתוב במחברת סיכום קצר של הסבר כל אחד משלושת המושגים: ברכות שבח והודיה, ברכות הנהנין, ברכות המצוות.

      שימו לב: ניתן לעשות פעילות זו עם כרטיס הכניסה או לחילופין באמצעות שקף 2 שבמצגת בפעילות "תצפית".
      להסבר מהו כרטיס כניסה ולקובץ ריק של כרטיס כניסה- ראו ב"עזרים למורה"

      המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:

      י יצירתיות- שאלה רב כיוונית- למין את הפריטים.
      מ מושגים:  ברכות הנהנין, ברכות המצוות, ברכות השבח

      כרטיס כניסה

      כרטיס כניסה הקדמה לברכות הנהנין – הסבר למורה

      כרטיס כניסה הקדמה לברכות הנהנין

      כרטיס כניסה הקדמה לברכות הנהנין – 4 בדף

    • תצפית

      מה תמצאו כאן?

      בתצפית נתבונן ונראה מהו מקור הברכה, משמעותה, כוחה של ברכה ועניית אמן. נתייחס גם באופן כללי לדיני עניית אמן.

      מה כוללת התצפית?

      • מצגת מפעילה
      • פתקי הנחיה לפעילות ההתנסות
      • דף פעילות מלווה
      • מדריך למורה למצגת ולדף המלווה.
      • כרטיסי מושגים מעוצבים – מצורף גם קישור לקנווה לתבנית – ליצירה עצמית של כרטיסי מושגים.
      • למורה- השיחה של הרבי במקורה

      המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
      ש שאלה על בירור משמעות הברכה
      ב בירור ההלכה- באמצעות עיון בסעיף
      י יצירה- הכנת פתק תזכורת או סיסמה
      ל למעשה- הערך פעולה קטנה- השפעה גדולה- באמצעות אמירת הברכה-  קבלת מלכות שמים ולהיות עבד המלך באמצעות אמירת הברכה – ובכך לקבל את הברכה והשפע ממנו. הברכה למעשה מנכיחה את ה' המלך בכל חיינו.
      מ אמן, דאוריתא, דרבנן

      תצפית- ברכות- מה ולמה- מצגת לתלמיד

      מצגת מבוא לברכות הנהנין

      מדריך למורה

      מדריך למורה- תצפית הקדמה לברכות הנהנין

      פתקי הנחיה לבנים ולבנות

      פתקי הנחיה בנים

      פתקי הנחיה בנות

      דף מלווה למצגת

      הטעם לברכות הנהנין – דף מפעיל

      כרטיסי מושגים

      מושגים 2 בעמוד-הקדמה לברכות הנהנין

      מושגים 4 בעמוד-הקדמה לברכות הנהנין

      מושגים אחד בדף-הקדמה לברכות הנהנין

      התוועדויות- הברכה קבלת רשות - שיחה של הרבי

      שיחה – ברכה ראשונה קבלת רשות

    • מרכז מבקרים

      מה תמצאו כאן?

      1. סרטון המתאר הנהגה טובה באמירת ברכה בכוונה, והשגחה פרטית שקרתה בזכות ההנהגה הטובה. חשוב להדגיש את הרעיון של הסרטון לכוון באמירת ברכה, לעשות פעולה שתסייע לכוונה.
      בצעד הרביעי בכרטיס הצפייה יש משימה של כתיבת מכתב תודה לאבא על מה שלמדו ממנו. חשוב לכוון את הילדים לעיקרון –  הנהגה טובה שמסייעת לכוונה באמירת הברכה (בסרטון  –  ללבוש כובע וחליפה בעת אמירת כל ברכה)  כוונו את הילדים, כהשראה מהאבא,  לרשום במכתב החלטה טובה להנהגה המתאימה להם, שתסייע להם לכוון בברכה.  –  למשל עצירה לפני אמירת הברכה. אמירה מילה במילה, אמירה בקול רם ועוד.
      הרעיון להנהגה המעוררת כוונה בברכה מובא גם בדברי האדמו"ר הריי"צ בספר השיחות. ראו קובץ מצורף.

       

      2. כרטיס צפייה וכרטיס הלכות בנושא ברכה לבטלה.

      – המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:

      ב בירור ההלכה- באמצעות עיון בסעיף
      ל למעשה- הערך של חשיבות קבלת מלכות השם
      מ מושגים: ברכה, ברכות הנמנין, ברכות המצוות, ברכות השבח וההודיה, ברכה לבטלה , ברכה שאינה צריכה  

      מ– מקור – איתור פסוק

      סרטון - חשיבות הברכה וברכה לבטלה

      ברכות_הנהנין_מה_ולמה_v1 (540p)

      כרטיס צפייה- תשובון למורה

      כרטיס צפיה ברכה לבטלה – תשובון למורה

      ברכה לבטלה- כרטיס צפייה-גיל ביניים

      כרטיס צפיה ברכה לבטלה – גיל בינים

      כרטיס צפיה ברכה לבטלה – גיל בינים – כתב גדול יותר

      ברכה לבטלה -כרטיס צפייה- בוגרים

      כרטיס צפיה ברכה לבטלה – כיתות ז-ח

      כרטיס הלכות- ברכה לבטלה

      כרטיס צפיה ברכה לבטלה – הלכות

      סיפור אדמו"ר הרי"יצ- מעשה מעורר כוונה

      סיפור- מעשה מעורר כוונה בברכה

    • מה בתרמיל?

      מה תמצאו כאן?

      תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.

      תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:

      ת – תודה על…

      ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.

      מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי

      י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…

      ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'

       

      בנות- תרמילים- 4 בדף (כל דף מילה אחרת)

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) -בנות – שחור לבן

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנות – צבעוני

      בנות- תרמילים- בכרטיסים בודדים

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנות- שחור לבן

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנות- צבעוני

      בנות- תרמילים- כולם בדף אחד

      תרמילים – כולם בדף אחד – בנות- שחור לבן

      מה בתרמיל?-כל התרמילים בנות

      בנים - תרמילים - 4 בדף (כל דף מילה אחרת)

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנים – שחור לבן

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנים – צבעוני

      בנים- תרמילים - בכרטיסים בודדים

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנים – צבעוני

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנים – שחור לבן

      בנים- תרמילים - כולם בדף אחד

      מה בתרמיל?-כל התרמילים בנים

      תרמילים – כולם בדף אחד – בנים – שחור לבן

      לומדים הלכה בכיתה ושואלים את הרב