שאל את הרב
הלכה שבועית
יום שיא בנושא בית כנסת








מושגים קשורים להקדמה -ברכות הנהנין
-
ברכות הנהנין – מה ולמה? כיתות ד-ח - נקודת זינוק
נסו למיין את הפריטים לשלוש קבוצות. כל תשובה הגיונית תתקבל.
כרטיס כניסה -פעילות פתיחה
-
ברכות הנהנין – מה ולמה? כיתות ד-ח - תצפית
איך בנוסח הברכה הראשונה יש קבלת רשות לאכול מהאוכל?
פתקי הנחיה לבנים ובנות
כרטיסי מושגים
-
ברכות הנהנין – מה ולמה? כיתות ד-ח - מרכז מבקרים
התבוננו בסרטון בעזרתו ובאמצעות כרטיסי הצפייה תצליחו להעמיק ולהבין את ההלכה.
מהי חשיבות הברכה? ומהי 'ברכה לבטלה'?
כרטיס צפייה - ברכה לבטלה - גיל ביניים
כרטיס צפייה-ברכה לבטלה- בוגרים
כרטיס הלכות-ברכה לבטלה
-
ברכות הנהנין – מה ולמה? כיתות ד-ח - מה בתרמיל?
מה לקחתם מהשיעור? בחרו בתרמיל המתאים לכם.
תרמיל בנות
תרמיל בנים
ברכות הנהנין – מה ולמה? כיתות ד-ח
למה מברכים ברכות ראשונות?
מהי משמעותן?
-
מה ביחידה?
– המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי ביחידה:
- בנקודת זינוק:
י– יצירתיות- שאלה רב כיוונית- למין את הפריטים.
מ– מושגים: ברכות הנהנין, ברכות המצוות, ברכות השבח2. בפעילות תצפית – מצגת וחומרים מלווים
ש– שאלה על בירור משמעות הברכה
ב– בירור ההלכה- באמצעות עיון בסעיף
י– יצירה- הכנת פתק תזכורת או סיסמה
ל– למעשה- הערך פעולה קטנה- השפעה גדולה- באמצעות אמירת הברכה- קבלת מלכות שמים ולהיות עבד המלך באמצעות אמירת הברכה – ובכך לקבל את הברכה והשפע ממנו. הברכה למעשה מנכיחה את ה' המלך בכל חיינו.
מ– אמן, דאוריתא, דרבנן3. ב"מרכז המבקרים" — סרטון ודף צפייה
מ– מושג 'ברכה לבטלה' , 'ברכה שאינה צריכה' מ– מקור – איתור פסוק
4. בפעילות הסיום- מה בתרמי"ל שלי?
ל- למעשה– רפלקציה במבט אישי
מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נתבונן במבט מקיף על משמעות הברכה בפעילות "תצפית", נעמיק בכמה הלכות נבחרות באמצעות "מרכז מבקרים", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?
-
נקודת זינוק
מה תמצאו כאן?
הצעה לפעילות המובילה להתבוננות בסוגי הברכות.
הדגשים להוראה: בכרטיס הכניסה יש מספר פריטים, הכיתה תתחלק לקבוצות או לזוגות. כל קבוצה תמיין את הפריטים ל 3 קבוצות, ותיתן שם לכל קבוצה. נראה כי יש דברים שתלוי איך מתייחסים אליהם, כמו הדס ואתרוג- ריח/ מצווה, אננס- ריח/ אוכל/ שהחיינו. ניתן להן את המשימה 2-3 פעמים, שיחשבו על קבוצות חלוקה שונות. נשמע את הרעיונות של הקבוצות, חשוב לציין שאין תשובה אחת נכונה, וכל רעיון הגיוני יתקבל.
לסיום נבהיר להם שאנחנו בוחרים לחלק ל 3- קבוצות לפי הגדרה הלכתית של סוגי הברכות. נכתוב במחברת סיכום קצר של הסבר כל אחד משלושת המושגים: ברכות שבח והודיה, ברכות הנהנין, ברכות המצוות.שימו לב: ניתן לעשות פעילות זו עם כרטיס הכניסה או לחילופין באמצעות שקף 2 שבמצגת בפעילות "תצפית".
להסבר מהו כרטיס כניסה ולקובץ ריק של כרטיס כניסה- ראו ב"עזרים למורה"המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
י– יצירתיות- שאלה רב כיוונית- למין את הפריטים.
מ– מושגים: ברכות הנהנין, ברכות המצוות, ברכות השבח -
תצפית
מה תמצאו כאן?
בתצפית נתבונן ונראה מהו מקור הברכה, משמעותה, כוחה של ברכה ועניית אמן. נתייחס גם באופן כללי לדיני עניית אמן.
מה כוללת התצפית?
- מצגת מפעילה
- פתקי הנחיה לפעילות ההתנסות
- דף פעילות מלווה
- מדריך למורה למצגת ולדף המלווה.
המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
ש– שאלה על בירור משמעות הברכה
ב– בירור ההלכה- באמצעות עיון בסעיף
י– יצירה- הכנת פתק תזכורת או סיסמה
ל– למעשה- הערך פעולה קטנה- השפעה גדולה- באמצעות אמירת הברכה- קבלת מלכות שמים ולהיות עבד המלך באמצעות אמירת הברכה – ובכך לקבל את הברכה והשפע ממנו. הברכה למעשה מנכיחה את ה' המלך בכל חיינו.
מ– אמן, דאוריתא, דרבנןדף מלווה למצגת
-
מרכז מבקרים
מה תמצאו כאן?
– המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
ב– בירור ההלכה- באמצעות עיון בסעיף
ל– למעשה- הערך של חשיבות קבלת מלכות השם
מ– מושגים: ברכה, ברכות הנמנין, ברכות המצוות, ברכות השבח וההודיה, ברכה לבטלה , ברכה שאינה צריכהמ– מקור – איתור פסוק
ברכה לבטלה- כרטיס צפייה-גיל ביניים
-
מה בתרמיל?
מה תמצאו כאן?
תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.
תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:
ת – תודה על…
ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.
מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי
י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…
ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'
בנות- תרמילים- 4 בדף (כל דף מילה אחרת)
בנות- תרמילים- בכרטיסים בודדים
בנים - תרמילים - 4 בדף (כל דף מילה אחרת)
בנים- תרמילים - בכרטיסים בודדים