מעלין בקודש
רשת חינוך חבד

מושגים קשורים להקדמה -ברכות הנהנין

    • ברכות הנהנין – מה ולמה? כיתות ד-ח - נקודת זינוק

      נסו למיין את הפריטים לשלוש קבוצות. כל תשובה הגיונית תתקבל.

      כרטיס כניסה -פעילות פתיחה
    • ברכות הנהנין – מה ולמה? כיתות ד-ח - תצפית

      איך בנוסח הברכה הראשונה יש קבלת רשות לאכול מהאוכל?

      פתקי הנחיה לבנים ובנות
      כרטיסי מושגים
    • ברכות הנהנין – מה ולמה? כיתות ד-ח - מרכז מבקרים

      התבוננו בסרטון בעזרתו ובאמצעות כרטיסי הצפייה  תצליחו להעמיק ולהבין את ההלכה.

      מהי חשיבות  הברכה? ומהי 'ברכה לבטלה'?

       

      כרטיס צפייה - ברכה לבטלה - גיל ביניים
      כרטיס צפייה-ברכה לבטלה- בוגרים
      כרטיס הלכות-ברכה לבטלה
    • ברכות הנהנין – מה ולמה? כיתות ד-ח - מה בתרמיל?

      מה לקחתם מהשיעור? בחרו בתרמיל המתאים לכם.

      תרמיל בנות
      תרמיל בנים

    ברכות הנהנין – מה ולמה? כיתות ד-ח

    למה מברכים ברכות ראשונות?
    מהי משמעותן?
    • מה ביחידה?

      – המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי ביחידה:

      1. בנקודת זינוק:

      י יצירתיות- שאלה רב כיוונית- למין את הפריטים.
      מ מושגים:  ברכות הנהנין, ברכות המצוות, ברכות השבח

      2. בפעילות תצפית – מצגת וחומרים מלווים

      ש שאלה על בירור משמעות הברכה
      ב בירור ההלכה- באמצעות עיון בסעיף
      י יצירה- הכנת פתק תזכורת או סיסמה
      ל למעשה- הערך פעולה קטנה- השפעה גדולה- באמצעות אמירת הברכה-  קבלת מלכות שמים ולהיות עבד המלך באמצעות אמירת הברכה – ובכך לקבל את הברכה והשפע ממנו. הברכה למעשה מנכיחה את ה' המלך בכל חיינו.
      מ אמן, דאוריתא, דרבנן

      3. ב"מרכז המבקרים" — סרטון ודף צפייה

      מ מושג 'ברכה לבטלה' , 'ברכה שאינה צריכה' מ– מקור – איתור פסוק

      4. בפעילות הסיום- מה בתרמי"ל שלי?

      ל- למעשה– רפלקציה במבט אישי

      מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נתבונן במבט מקיף על משמעות הברכה בפעילות "תצפית", נעמיק בכמה הלכות נבחרות באמצעות "מרכז מבקרים", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?

    • נקודת זינוק

      מה תמצאו כאן?

      הצעה לפעילות המובילה להתבוננות בסוגי הברכות.

      הדגשים להוראה: בכרטיס הכניסה יש  מספר פריטים, הכיתה תתחלק לקבוצות או לזוגות. כל קבוצה תמיין את הפריטים ל 3 קבוצות, ותיתן שם לכל קבוצה. נראה כי יש דברים שתלוי איך מתייחסים אליהם, כמו הדס ואתרוג- ריח/ מצווה, אננס- ריח/ אוכל/ שהחיינו. ניתן להן את המשימה 2-3 פעמים, שיחשבו על קבוצות חלוקה שונות. נשמע את הרעיונות של הקבוצות, חשוב לציין שאין תשובה אחת נכונה, וכל רעיון הגיוני יתקבל.
      לסיום נבהיר להם שאנחנו בוחרים לחלק ל 3- קבוצות לפי הגדרה הלכתית של סוגי הברכות. נכתוב במחברת סיכום קצר של הסבר כל אחד משלושת המושגים: ברכות שבח והודיה, ברכות הנהנין, ברכות המצוות.

      שימו לב: ניתן לעשות פעילות זו עם כרטיס הכניסה או לחילופין באמצעות שקף 2 שבמצגת בפעילות "תצפית".
      להסבר מהו כרטיס כניסה ולקובץ ריק של כרטיס כניסה- ראו ב"עזרים למורה"

      המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:

      י יצירתיות- שאלה רב כיוונית- למין את הפריטים.
      מ מושגים:  ברכות הנהנין, ברכות המצוות, ברכות השבח

      כרטיס כניסה

      כרטיס כניסה הקדמה לברכות הנהנין – הסבר למורה

      כרטיס כניסה הקדמה לברכות הנהנין

      כרטיס כניסה הקדמה לברכות הנהנין – 4 בדף

    • תצפית

      מה תמצאו כאן?

      בתצפית נתבונן ונראה מהו מקור הברכה, משמעותה, כוחה של ברכה ועניית אמן. נתייחס גם באופן כללי לדיני עניית אמן.

      מה כוללת התצפית?

      • מצגת מפעילה
      • פתקי הנחיה לפעילות ההתנסות
      • דף פעילות מלווה
      • מדריך למורה למצגת ולדף המלווה.

      המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
      ש שאלה על בירור משמעות הברכה
      ב בירור ההלכה- באמצעות עיון בסעיף
      י יצירה- הכנת פתק תזכורת או סיסמה
      ל למעשה- הערך פעולה קטנה- השפעה גדולה- באמצעות אמירת הברכה-  קבלת מלכות שמים ולהיות עבד המלך באמצעות אמירת הברכה – ובכך לקבל את הברכה והשפע ממנו. הברכה למעשה מנכיחה את ה' המלך בכל חיינו.
      מ אמן, דאוריתא, דרבנן

      תצפית- ברכות- מה ולמה- מצגת לתלמיד

      מצגת מבוא לברכות הנהנין

      מדריך למורה

      ברכות הנהנין – מה ולמה? כיתות ד-ח

      פתקי הנחיה לבנים ולבנות

      פתקי הנחיה בנים

      פתקי הנחיה בנות

      דף מלווה למצגת
      כרטיסי מושגים

      מושגים 2 בעמוד-הקדמה לברכות הנהנין

      מושגים 4 בעמוד-הקדמה לברכות הנהנין

      מושגים אחד בדף-הקדמה לברכות הנהנין

    • מרכז מבקרים

      מה תמצאו כאן?

      – המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:

      ב בירור ההלכה- באמצעות עיון בסעיף
      ל למעשה- הערך של חשיבות קבלת מלכות השם
      מ מושגים: ברכה, ברכות הנמנין, ברכות המצוות, ברכות השבח וההודיה, ברכה לבטלה , ברכה שאינה צריכה  

      מ– מקור – איתור פסוק

      תשובון למוררה

      כרטיס צפיה ברכה לבטלה – תשובון למורה

      ברכה להטלה -כרטיס צפייה- בוגרים

      כרטיס צפיה ברכה לבטלה – כיתות ז-ח

      ברכה לבטלה- כרטיס צפייה-גיל ביניים

      כרטיס צפיה ברכה לבטלה – גיל בינים

      כרטיס צפיה ברכה לבטלה – גיל בינים – כתב גדול יותר

      כרטיס הלכות- ברכה לבטלה

      כרטיס צפיה ברכה לבטלה – הלכות

    • מה בתרמיל?

      מה תמצאו כאן?

      תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.

      תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:

      ת – תודה על…

      ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.

      מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי

      י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…

      ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'

       

      בנות- תרמילים- 4 בדף (כל דף מילה אחרת)

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) -בנות – שחור לבן

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנות – צבעוני

      בנות- תרמילים- בכרטיסים בודדים

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנות- שחור לבן

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנות- צבעוני

      בנות- תרמילים- כולם בדף אחד

      תרמילים – כולם בדף אחד – בנות- שחור לבן

      מה בתרמיל?-כל התרמילים בנות

      בנים - תרמילים - 4 בדף (כל דף מילה אחרת)

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנים – שחור לבן

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנים – צבעוני

      בנים- תרמילים - בכרטיסים בודדים

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנים – צבעוני

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנים – שחור לבן

      בנים- תרמילים - כולם בדף אחד

      מה בתרמיל?-כל התרמילים בנים

      תרמילים – כולם בדף אחד – בנים – שחור לבן

      לומדים הלכה בכיתה ושואלים את הרב