מעלין בקודש
רשת חינוך חבד
    • יום שיא בהלכה – הלכות סעודה וברכות – פלאפל כהלכה - הסבר למורה

    • יום שיא בהלכה – הלכות סעודה וברכות – פלאפל כהלכה - פעילות מקדימה ואווירה

      מתכוננים ליום השיא!

      חידות
      אווירה והפעלה
    • יום שיא בהלכה – הלכות סעודה וברכות – פלאפל כהלכה - ברכות אחרונות – צ׳יפס

      נשנן את הלכות ברכה אחרונה.
      מוכנים לשחק בינגו?
      בינגו
      שלט
    • יום שיא בהלכה – הלכות סעודה וברכות – פלאפל כהלכה - כללים בברכה ראשונה - כדורי פלאפל

      שננו את הלכות ברכה ראשונה,
      וקבלו כדורי פלאפל!
      כרטיסי שאלות ותשובות
      מצגת
      שלט לתחנה
    • יום שיא בהלכה – הלכות סעודה וברכות – פלאפל כהלכה - דין קדימה בברכות – סלט

      מה קודם למה?- שחקו ושננו את ההלכות!

      מצגת ואביזרים
      שלט
    • יום שיא בהלכה – הלכות סעודה וברכות – פלאפל כהלכה - דיני טעות בברכות - טחינה / חומוס

      משננים ולא טועים- מוזמנים לשחק!

      כללים
      מקרים
    • יום שיא בהלכה – הלכות סעודה וברכות – פלאפל כהלכה - פיתה - נטילת ידיים לסעודה

      מלאו את הדליים והיזכרו בהלכות נטילת ידיים!

      שלט לתחנה - פיתה

    יום שיא בהלכה – הלכות סעודה וברכות – פלאפל כהלכה

    מוזמנים לסעודה 'פלאפל כהלכה'- לחוות ולהתחזק בקיום ההלכות של סעודה וברכות!

     

     

    • מה ביחידה?

      מה ביחידה?

      מה ביחידה?

      יום שיא בהלכה – 'פלאפל כהלכה'- היום בנוי מתחנות. כל תחנה הוא מאכל אחר
      מטרות

      – ליצור אווירה של מודעות להלכות סעודה וברכות כהכנה ליום השיא.
      – לשנן הלכות מתוך משחק וחוויה.

      תיאור ההפעלה וההכנות

      1.פעילות מקדימה

      שלב א: הכנה מוקדמת
      1. שגרירות הלכה
      כשבוע לפני יום השיא בית הספר ממנה 'שגרירות הלכה' שהן תל' מהכיתות הגבוהות. השגרירות מסתובבות בהפסקות ו'תופסות' תלמידות המיישמות את ההלכה בנושאים של 'סעודה וברכות'
      2. סוקרות הלכה – נערוך סקר בין התלמידות על ישום/ ידע של הלכות בדגש על הנהגות בשעת הסעודה -פרק ד' בהלכות והליכות חלק ב' (עמ' 29-30). את הנתונים מהסקר ניתן יהיה לנתח ולהציג לפני התלמידות בסיכום יום השיא
      3. חידה יומית על הלכה מסעודה וברכות.

      4. קישוט ואווירה
      כדי ליצור אווירה לקראת יום השיא, מומלץ ליצור פרסומות .

      שלב ב: אופן ההפעלה של יום השיא
      בית הספר מקושט כמסעדה. כל תחנה מבטאת פינה אחרת במסעדה, פריט אחר הקשור למנת פלאפל, המסמלת נושא אחר בהלכות הקשורות לנושא 'סעודה וברכות'. התלמידות עוברות בין התחנות ובסיום כל התחנות הן מוזמנות לאכול פלאפל. במהלך האכילה נשוחח על הלכות נימוסים בסעודה, ניתן להם את המגנט המסכם את ההתנהגות בסעודה וכן נסכם את הסקר המוקדם על הלכות ההנהגות בסעודה.

       

      2. תחנות ונושאים

      א.  הלכות נטילת ידיים לסעודה – פיתה
      הרכזות שפיתחו: צידקה סדי, קדיה מרנץ, אסתר ראטמן, חני סעיד
      ב.  ברכת המזון – כללים בברכה אחרונה – צ׳יפס
      הרכזות שפיתחו: הדס סעיד, מושקי גארליצקי, יהודית אלטוהויז, בת שבע ליפקין
      ג.  כללים בברכה ראשונה – כדורי פלאפל
      הרכזות שפיתחו: מוריה גרשוביץ, טובה קעניג, דבורה אופן.
      ד.  דין קדימה בברכות – סלט
      הרכזות שפיתחו: חני רייצעס, קורל זילברמן, רחל אופן, מרים ציטרון
      ה.  דיני טעות בברכות – טחינה / חומוס
      הרכזות שפיתחו: מלכה ניסילביץ, אתי רוחמקין, מלכי אייזנבך, אלומה שאמלי, לאה וועג, ריבי קניג

       

       

       

    • הסבר למורה

      הסבר למורה

      מה תמצאו כאן?

      פעילות מקדימה ליום השיא

      שלב א: הכנה מוקדמת
      1. שגרירות הלכה
      כשבוע לפני יום השיא בית הספר ממנה 'שגרירות הלכה' שהן תל' מהכיתות הגבוהות. השגרירות מסתובבות בהפסקות ו'תופסות' תלמידות המיישמות את ההלכה בנושאים של 'סעודה וברכות' או שואלות שאלות בנושאים הלכתיים הקשורים ליום השיא. תלמידה שעונה נכון על השאלה מקבלת כרטיס 'זכית' שבו מפורט התחום שבו הצליחה. למשל: זכית ליישם את ההלכה או 'זכית לגלות בקיאות בהלכה. לשגרירת ההלכה יהיו סוגים שונים של כרטיסים והיא תחלק אותם בהתאמה.

      2. סוקרות הלכה – נערוך סקר בין התלמידות על יישום/ ידע של הלכות בדגש על הנהגות בשעת הסעודה -פרק ד' בהלכות והליכות חלק ב' (עמ' 29-30). את הנתונים מהסקר ניתן יהיה לנתח ולהציג לפני התלמידות בסיכום יום השיא
      האחראית: רבקה יעקובוביץ
      3. חידה יומית על הלכה מסעודה וברכות.
      האחראית: רבקה יעקובוביץ

       

       

      דף הנחיה לקראת ההתארגנות ליום השיא – פלאפל כהלכה

    • פעילות מקדימה ואווירה

      פעילות מקדימה ואווירה

      מה תמצאו כאן?

      פעילות מקדימה ואווירה ליום השיא

      שלב א: הכנה מוקדמת
      1. שגרירות הלכה
      כשבוע לפני יום השיא בית הספר ממנה 'שגרירות הלכה' שהן תל' מהכיתות הגבוהות. השגרירות מסתובבות בהפסקות ו'תופסות' תלמידות המיישמות את ההלכה בנושאים של 'סעודה וברכות' או שואלות שאלות בנושאים הלכתיים הקשורים ליום השיא. תלמידה שעונה נכון על השאלה מקבלת כרטיס 'זכית' שבו מפורט התחום שבו הצליחה. למשל: זכית ליישם את ההלכה או 'זכית לגלות בקיאות בהלכה. לשגרירת ההלכה יהיו סוגים שונים של כרטיסים והיא תחלק אותם בהתאמה.

      2. סוקרות הלכה – נערוך סקר בין התלמידות על יישום/ ידע של הלכות בדגש על הנהגות בשעת הסעודה -פרק ד' בהלכות והליכות חלק ב' (עמ' 29-30). את הנתונים מהסקר ניתן יהיה לנתח ולהציג לפני התלמידות בסיכום יום השיא
      האחראית: רבקה יעקובוביץ
      3. חידה יומית על הלכה מסעודה וברכות.
      האחראית: רבקה יעקובוביץ

       

       

      על פי הלכות והליכות חלק ב', סעודה וברכות פרק ב'  עמ '19-24

      האחראיות: צידקה סדי, קדיה מרנץ, אסתר ראטמן, חני סעיד ,אתי רוחמקין

       

      הכנת החדר והאביזרים

      מקום הפעילות: מומלץ לבצע את הפעילות בחוץ, אם מזג האוויר מאפשר.

      הכנת אביזרים: 4 דליים מים\ קערות גדולות, ספלים קטנים (כמספר הבנות)- ניתן גם להשתמש בכוסות.

       

      מהלך הפעילות

      הקבוצה מתחלקת ל2 טורים. (אופציה: לצלם את הלכות נט"י מתוך הספר הלכות והליכות). בראש כל טור יונחו דליי המים עם כמות זהה של מים. בסוף כל טור יונח דלי ריק.

      המטרה: להעביר את כל המים שבדלי המלא לדלי הריק הכי מהר שאפשר, תוך כדי שהן צריכות לענות תשובות על שאלות שתישאלנה.

      הפעילות: הבנות מתחילות להעביר עם הספלים את המים, כשהמורה מפתיעה ושואלת אותן שאלות בנושא. אם הן יודעות- הן ממשיכות להעביר את הכוס שיש ביד הנשאלת הלאה. ואם לא- הכוס שיש ביד הנשאלת חוזרת לדלי המלא.

      גלגל הצלה: אם הנשאלת לא יודעת את השאלה היא יכולה להיעזר בספר\ צילום ממנו כדי למצוא את התשובה. הקנס- ללכת 2 צעדים אחורה, ז"א להחליף מקום עם 2 הבנות שלפניה.

       

      פעילות מקדימה סקר

      שאלון סקר הלכות סעודה למילוי על ידי הסוקרות -פתוח

      שאלון סקר הלכות סעודה למילוי אישי לכל תלמידה (1)

      שאלון סקר הלכות סעודה למילוי אישי לכל תלמידה-פתוח

      שאלון סקר הלכות סעודה למילוי אישי לכל תלמידה-סגור

      שאלון סקר הלכות סעודה למילוי הסוקרוים אחד לכתה-סגור

      פעילות מקדימה חידות ותשובות

      תשובון-חידות-הלכות-סעודה-הלכות-והליכות-עמ-29-30-סימן-מב-1

      תשובון חידות הלכות סעודה הלכות והליכות עמ 29 30 סימן מב (1)

      חידות-הלכות-סעודה-הלכות-והליכות-עמ-29-30-סימן-מב-1

      חידות הלכות סעודה הלכות והליכות עמ 29 30 סימן מב (1)

      פעילות - שגרירות הלכה

      דף שאלות לשגרירות

      כרטיס זכית – פלאפל כהלכה

      תג שגרירה – פלאפל כהלכה

      אביזרים לאווירה והפעלה

      לוגו פלאפל כהלכה

      גינגל פלאפל כהלכה

      כרטיסיה פלאפל

      מגנט פלאפל כהלכה (2)

      שלטים פלאפל כהלכה

    • ברכות אחרונות – צ׳יפס

      ברכות אחרונות – צ׳יפס

      מה תמצאו כאן?

      שם התחנה: ציפס- ברכה אחרונה וברכת המזון

      (הלכות והליכות חלק ב, סעודה וברכות, פרקים ו, י )

      מושגים מרכזיים:

      • ברכת מעין שלוש
      • ברכת המזון
      • בורא נפשות
      • מים אחרונים
      • כזית
      • שבעת המינים

       

      הכנה ואביזרים:

      • הדפסת לוחות בינגו ריקים 3*3 תשובות לשיבוץ
      • ציפס קטן לכל תלמידה
      • דף שאלות ותשובות למורה

       

      תאור הפעילות:

      משחק בינגו.

       

      שלב א': כל תלמידה שנכנסת לחדר מקבלת לוח בינגו  וחטיף צ'יפס קטן, (במידה ואין תקציב ניתן להמיר למדבקות צהובות)

      שלב ב': המורה שואלת שאלה מתוך השאלות (מצגת) ועל התשובה הנכונה מניחים ציפס.

      המנצחת : הראשונה שכל לוח הבינגו שלה מלא.  לחילופין אפשר להכריז על המנצחת שסיימה למלא שורה ולחזור ולשחק מספר פעמים.

       

      מצגת

      ברכת המזון -מצגת-ציפס

      בינגו

      בניגן ציפס- הנחיה למורה

      לוחות בינגו ציפס

      שלט לתחנה

      ציפס- שלט לתחנה

    • כללים בברכה ראשונה - כדורי פלאפל

      כללים בברכה ראשונה - כדורי פלאפל

      תאור החדר:

      ישיבה בחדר ב-2 קבוצות (ניתן לחלק את הכיתה ליותר קבוצות אך אז יש לצלם סטים של כרטיסי תשובות כמספר הקבוצות)

      במרכז הכיתה קערה ובה כדורי פלאפל( כדורי קלקר צבועים חום )

      כרטיסי שאלות(60 ו2 סטים של כרטיסי תשובות. כדאי להדפיס למורה את השאלות והתשובות המתאימות)

      מהלך המשחק:

      מחלקים כרטיסי תשובות לכל קבוצה.

      המורה או נציגה מהקבוצה מרימה כרטיס שאלה.

      על כל קבוצה לחפש את כרטיס התשובה המתאים ולרוץ להניח אותו בקערת הפלאפל.

      הקבוצה שהניחה ראשונה את כרטיס התשובה הנכונה מקבלת כדור פלאפל.

      הקבוצה שלה מירב הכדורים היא הקבוצה הזוכה.

      אפשרות נוספת:

      הכיתה יושבת על הרצפה ומעבירים כדור פלאפל מאחורי הגב.

      נציגה שעומדת באמצע צריכה למצוא היכן הכדור נמצא עכשיו, אם גילתה נכון יכולה לענות על השאלה.. (כמו משחק זרם)

      נספחים:

      כרטיסי שאלות

      כרטיסי תשובות

      שאלות לשגרירות הלכה

      אביזרים נלווים:

      קערה מרכזית (אפשרות לקערה קטנה לכל קבוצה)

      לפחות 15 כדורי קלקר צבועים חום (אפשר להדביק עליהם שבבים כדי שיראו כדורי פלאפל)

      כרטיסי שאלות ותשובות

      פלאפל ברכות ראשונות – כרטיסי תשובות

      פלאפל ברכות ראשונות – כרטיסי שאלות

      מצגת

      פלאפל – ברכות ראשונות מצגת שאלות ותשובות(1)

      הנחיות

      פלאפל- ברכות ראשנות הנחיה(1)

      שלט

      שלט-כדורי פלאפל

    • דין קדימה בברכות – סלט

      דין קדימה בברכות – סלט

      מה תמצאו כאן?

      דיני קדימה בברכות

      (על פי הלכות והליכות, חלק ב, בין אדם לחברו, פרק ז)

      כתיבה והכנת נספחים: חנה דוברוסקין, רחל אופן, מרים ציטרון, אושרית מרכוס

      מושגים מרכזיים

      סוגי ברכות, סדר קדימות בברכות, מגע א"ש, יין- משקה חשוב,  כסוי החלות בשבת, סדר הברכות לפי הפסוק "ארץ חיטה ושעורה…" קדימות שבעת המינים, ברכה על פרי שלם, קדימות מאכל חביב,

      הכנה ואביזרים

      1. מחשב + מקרן + מצגת
      2. 10 צלחות חד פעמיות קטנות, או סלסלאות קטנות
      3. 2 שקיות ביגלה קטנות, 2 בקבוקי מיץ ענבים קטנים, 2 תפוחים, 2 בננות, 2 סוכריות על מקל
      4. להכין ערכה לכל תלמידה המורכבת מ3 מקלות רופא עליהם מודבקים תמונות הירקות הבאים: עגבניה, מלפפון, ופלפל צהוב.
      5. שוברי הפתעה /או הגרלה

       

      מראה הכיתה- תחנת סלט ירקות

      מסדרים את כסאות הכיתה ל2 קבוצות.

      ניתן לקשט את התחנה ע"י חבלים עליהם ירקות שונים ליצרת אווירה סלטיתJ:

       

      תיאור הפעילות:

      • המשתתפות מתחלקות ל2 קבוצות. כל קבוצה יושבת בחלק אחר.
      • כל משתתפת מקבלת ערכת מקלות (סעיף 4- אביזרים)
      •  המנחה מסבירה את  כללי המשחק : לכל שאלה 3 תשובות, כשכל תשובה מסומנת כירק אחר,. המנחה מקריאה את השאלה מתוך המצגת, ועל הבנות לבחור את התשובה הנכונה ולהרים את הירק הרצוי, בהתאמה לתשובה , כאשר על המסך מוקרן שעון עצר המגביל את זמן התשובה.
      • מפעילות התחנה סופרות את מספר הבנות שענו נכון בכל קבוצה ורושמות נקודה לקבוצה המנצחת.

      המנצחת: הקבוצה שצברה את מספר הנקודות הגבוה ביותר . קבוצה זו תקבל שובר הפתעה או הגרלה.

      הנחיות

      תחנת סלט ירקות (3)

      אביזרים

      דין קדימה סלט-אביזרים לתחנה (2)

      מצגת

      מצגת – דין קדימה בברכות (3)

      שלט לתחנה

      שלט לתחנה סלט

    • דיני טעות בברכות - טחינה / חומוס

      דיני טעות בברכות - טחינה / חומוס
      כללים

      כללים לדיני טעויות בברכות- יום שיא בהלכה (2)

      כללים לדיני טעויות בברכות- יום שיא בהלכה (2)

      מקרים

      חומוס -טעויות בברכות- מקרים (1)

      הנחיות

      חומוס -טעויות בברכות הנחיות (1)

      שלט

      שלט לתחנה חומוס

    • פיתה - נטילת ידיים לסעודה

      פיתה - נטילת ידיים לסעודה

      מה תמצאו כאן?

      1. הסבר למורה על הפעילות
      2. שאלות +תשובות
      3. שלט לתחנה

      תחנה- נטילת ידיים לסעודה- על פי הלכות והליכות חלק ב', סעודה וברכות, פרק ב'  עמ '19-24

       הכנת החדר והאביזרים

      מקום הפעילות: מומלץ לבצע את הפעילות בחוץ, אם מזג האוויר מאפשר.

      הכנת אביזרים: 4 דליים מים\ קערות גדולות, ספלים קטנים (כמספר הבנות)- ניתן גם להשתמש בכוסות.

       

      מהלך הפעילות

      הקבוצה מתחלקת ל2 טורים. (אופציה: לצלם את הלכות נט"י מתוך הספר הלכות והליכות). בראש כל טור יונחו דליי המים עם כמות זהה של מים. בסוף כל טור יונח דלי ריק.

      המטרה: להעביר את כל המים שבדלי המלא לדלי הריק הכי מהר שאפשר, תוך כדי שהתלמידים צריכים לענות תשובות על שאלות.

      הפעילות:  התלמידים מתחילים להעביר עם הספלים את המים, כשהמורה מפתיע ושואל אותם שאלות בנושא. אם הם יודעים- הם ממשיכים להעביר את הכוס שיש ביד הנשאל הלאה. ואם לא- הכוס שיש ביד הנשאל חוזרת לדלי המלא.

      גלגל הצלה: אם הנשאל לא יודעת את השאלה הוא יכולה להיעזר בספר\ צילום ממנו כדי למצוא את התשובה. הקנס- ללכת 2 צעדים אחורה, ז"א להחליף מקום עם 2 התלמידים שלפניו.

      שלט לתחנה -פיתה

      שלט לתחנה- פיתה

      הסבר למורה ושאלות ותשובות

      נטילת ידיים – הנחיה ושאלות (1)

      לומדים הלכה בכיתה ושואלים את הרב