מעלין בקודש
רשת חינוך חבד

לומדים מהספר

מושגים קשורים לקדושת השבת וההכנות

    • קדושת שבת וההכנות - נקודת זינוק

      כרטיס כניסה -פעילות פתיחה

      כרטיס כניסה- קדושת שבת וההכנות

    • קדושת שבת וההכנות - תצפית

      מתי מתחילים להתכונן לשבת? למה?

      מצגת - ההכנות לשבת

      מצגת- ההכנות לשבת

    • קדושת שבת וההכנות - מרכז מבקרים

      התבוננו בסרטון בעזרתו ובאמצעות כרטיסי הצפייה  תצליחו להעמיק ולהבין את ההלכה.

      מי חייב להתכונן לשבת?

      באיזה מצב חייבים ללבוש בגדי שבת?

      בגדי שבת

      ד-ו-כרטיס צפייה- בגדי שבת

      ז-ח-כרטיס צפייה- בגדי שבת

      סרטון- בגדי שבת

      הכנות לשבת

      ז-ח-כרטיס צפייה- ההכנות לשבת

      ד-ו-כרטיס צפייה- ההכנות לשבת

      סרטון- ההכנות לשבת

    • קדושת שבת וההכנות - מה בתרמיל?

      מה לקחתם מהשיעור? בחרו בתרמיל המתאים לכם.

      תרמיל בנות

      מה בתרמיל?-כל התרמילים בנות

      תרמיל בנים

      מה בתרמיל?-כל התרמילים

    • קדושת שבת וההכנות - מיטיבי הלכת

      מבצע ללימוד והתחזקות בהלכה

      מיוחד לזכות עם ישראל בתקופה זו וקירוב הגאולה!

      קישור לעמוד המבצע

    • קדושת שבת וההכנות - פעילויות הערכה

      תלמידים יקרים!
      לפניכם הנחיות למשימת הערכה חלופית – הכנת משחק.

      הערכה חלופית - תהליך מלא

      מצגת לתלמיד-הערכה חלופית

      כיתות ד-ו- תהליך מלא – מחוון

      כיתות ז-ח-תהליך מלא-מחוןן

      הערכה חלופית תהליך מקוצר

      מצגת לתלמיד תהליך מקוצר

      ד-ו-מחוון הערכה מקוצרת

      ז-ח-מחוון הערכה מקוצרת

    קדושת שבת וההכנות

    זוכרים אירוע מרגש שחיכיתם לו? כאשר מחכים לדבר חשוב- מתכוננים אליו. ככל שמתכוננים וטורחים – מצליחים  להרגיש ולהתחבר לאירוע.

    *

    שבת קודש היא אורחת חשובה, והיא מקור הברכה לכל השבוע. ככל שמתכוננים יותר לקראתה – חשים יותר בחשיבות ובקדושת השבת, וככל שמעריכים את חשיבות השבת, רוצים להשתתף בהכנות אליה. בזכות ההכנות לשבת אנחנו מצליחים להכניס את ברכת השבת לכל ימות השבוע, לכן  זו זכות להשתתף באופן אישי בהכנות.

    ...
    • נקודת זינוק

      כרטיס כניסה - קדושת שבת וההכנות

      הצעה לפעילות המובילה לערך של החשיבות של עצם ההכנה לשבת.

      הדגשים להוראה: פתיחה המגרה לדיון בערך: לדבר חשוב מתכוננים עצם פעולת ההכנה חשובה. מראה מצד אחד שהדבר חשוב ומצד שני תורמת לצפייה ולחיבור לדבר.

      התלמידים יתבוננו בערך מתוך חווייה אישית.

      ציוד נדרש: כרטיס כניסה זהו פורמט שבו התלמידים ירשמו בכל פעם את המשימה של פתיחת השיעור.

      ניתן לרשום את המשימה על הלוח או לתת את המשימה כבר כתובה בתוך הכרטיס.

      לשימושכם: כרטיסי כניסה ריקים לצילום, ניתן לצלם כמות ובכל תחילת שיעור לחלק לתלמידים לפי המשימה שהמורה יבחר.

      – המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי ביחידה:

      ל למעשה- הערך  חשיבות ההכנות לשבת – בכל השבוע אנחנו מתכוננים לשבת, וככל ששבת מתקרבת יותר ההתנהלות יותר מכוונת לקבלת השבת.
      מ– מושג -לכבוד שבת

      כרטיס כניסה - קדושת שבת וההכנות

      כרטיס כניסה- קדושת שבת וההכנות

      כרטיס כניסה- קדושת שבת וההכנות – 4 בדף

      כרטיס כניסה- כללי ריק

      כרטיס כניסה כללי – 1 בדף

      כרטיס כניסה כללי- 4 בדף

    • תצפית

      תצפית- נרות שבת

      בתצפית נתבונן ונראה כיצד בכל השבוע אנחנו מתכוננים לשבת, וככל ששבת מתקרבת יותר ההתנהלות יותר מכוונת לקבלת השבת.

      מה כוללת התצפית?

      פעילות אטרקטיבית ללימוד שיתופי מקיף של ההלכות.

      הסקירה מדגישה כיצד בימות השבוע מתכוננים – עושים פעולות של הכנה לכבוד השבת. הסקירה היא דרך דפי תזכורות שהתלמידים ימיינו לפי ימות השבוע.

      ציוד נדרש:

      ספר הלכות והליכות חלק ב' (הלכות שבת פרק א')

      פתקי ממו לכל תלמיד, מצגת ומקרן (או לוח כיתה)

      – המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי ביחידה:

      ב בירור ההלכה- באמצעות עיון בסעיף (כדאי לתת לתלמידים לבדוק מהו הסעיף שעונה ומהו הדין)

      ל למעשה- הערך  חשיבות ההכנות לשבת – בכל השבוע אנחנו מתכוננים לשבת, וככל ששבת מתקרבת יותר ההתנהלות יותר מכוונת לקבלת השבת.
      מ– מושג -ערב שבת – החל מיום חמישי בערב ועד כניסת השבת.

      תצפית- קדושת שבת וההכנות- מצגת לתלמיד

      מצגת לתלמיד- פעילות ההכנות לשבת

      סרטון הסבר למורה

      סרטון הסבר למורה על המצגת

    • מרכז מבקרים

      מרכז מבקרים - נרות שבת

      ניתן לעשות בכיתה- הוראה כיתתית/ בחברותות או בלמידה עצמית מרחוק.

      הפעילות כוללת:

      סרטון זהה לכיתות ד-ח, וכרטיסי צפייה בשתי רמות, לצעירים (ד-ו) ולבוגרים (ז-ח).

      לפי שק"ד המורה ניתן לתת לתלמידים מתקשים בכיתות גבוהות את כרטיסי הצפייה של כיתות ד-ו.

      א. סרטון בנושא  חשיבות ההשתתפות בהכנות, לצד הסרטון יש כרטיס צפייה שממלאים בעקבות הסרטון.

      ב. סרטון בנושא החשיבות של לבישת בגדים מיוחדים לכבוד שבת.

      הדגשים להוראה:
      סרטון ההכנות- בהכנות לשבת לא די שהפעולה נעשית. המצווה היא ההתעסקות שלנו בעצמנו בהכנות . כאשר אנו מתאמצים הדבר מראה שאנחנו אוהבים ומכבדים את השבת.
      בסרטון רואים שהילדים מפסיקים את עיסוקיהם הרגילים כדי להתכונן לשבת. ניתן להפסיק את הסרטון בנקודה שבה הילדים לא מתלהבים מהרעיון להתכונן לשבת, ולהציע לתלמידים בכיתה לנסות להלהיב אותם.
      נדון עם התלמידים מדוע האמוראים שבטוח העיסוקים שלהם היו קדושים- הפסיקו אותם לטובת ההכנות לשבת. ונסיק ההכנות הן חשובות ומחברות אותנו ליום הקדוש-  השבת.
      סרטון בגדי שבת– הבגדים הם לא לכבוד האורחים בשבת אלא לכבוד השבת עצמה, ולכן נלביש בגדים ייחודיים להראות שהשבת חשובה בעינינו גם אם אין אורחים, ואף כשאנחנו בבית ולא יוצאים למקום מיוחד.

      – המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
      ש שאלה הלכתית בסרטון- מומלץ להפסיק את הסרטון לפני מתן התשובה.
      ב בירור ההלכה- באמצעות עיון בסעיף (כדאי לתת לתלמידים לבדוק מהו הסעיף שעונה ומהו הדין)
      י יצירה- הכנת שלט
      ל למעשה- הערך של הפסקות הפעולות שלנו לטובת ההכנות לכבוד שבת. (דוגמה להשראה מהאמוראים)
      מ מושג כבוד שבת  מ– מבנה – פעילות של מציאת מקרה דין וטעם

      סרטון- קדושת שבת וההכנות (2 נושאים)

      סרטון- ההכנות לשבת

      סרטון- בגדי שבת

      כרטיסי צפייה- קדושת שבת - ההכנות

      ד-ו צבעוני הכנות לשבת

      ד-ו שחור לבן הכנות לשבת

      ז-ח צבעוני הכנות לשבת

      ז-ח שחור לבן הכנות לשבת

      כרטיסי צפייה – בגדי שבת

      ד-ו צבעוני הכנת הבגדים לשבת

      ד-ו שחור לבן הכנת הבגדים לשבת

      ז-ח צבעוני הכנת הבגדים לשבת

      ז-ח שחור לבן הכנת הבגדים לשבת

    • מה בתרמיל?

      "אז מה בתרמי"ל שלי?" – פעילות לסיום

      תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.

      תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:

      ת – תודה על…

      ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.

      מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי

      י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…

      ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'

       

      בנות- תרמילים- 4 בדף (כל דף מילה אחרת)

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) -בנות – שחור לבן

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנות – צבעוני

      בנות- תרמילים- בכרטיסים בודדים

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנות- שחור לבן

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנות- צבעוני

      בנות- תרמילים- כולם בדף אחד

      תרמילים – כולם בדף אחד – בנות- שחור לבן

      מה בתרמיל?-כל התרמילים בנות

      בנים - תרמילים - 4 בדף (כל דף מילה אחרת)

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנים – שחור לבן

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנים – צבעוני

      בנים- תרמילים - בכרטיסים בודדים

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנים – צבעוני

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנים – שחור לבן

      בנים- תרמילים - כולם בדף אחד

      מה בתרמיל?-כל התרמילים

      תרמילים – כולם בדף אחד – בנים – שחור לבן

    • מיטיבי הלכת

      קדושת שבת וההכנות - שאלון מבדק

      מבצע ללימוד והתחזקות בהלכה

      מיוחד לזכות עם ישראל בתקופה זו וקירוב הגאולה!

      קישור לעמוד המבצע

    • פעילויות הערכה

      מבחן מסכם מס' 1, הערכה חלופית מס' 1

      יחידה זו כוללת:

      1. מבחן לבנים ולבנות

      2. תשובון

      *לנוחות המורים, הקבצים בפורמט פתוח וסגור
      3. הצעה להערכה חלופית. בתום הערכה התלמידים יצרו משחק.

      לבחירתכם- הערכה בתהליך מלא או הערכה בתהליך מקוצר.

      נושאי המבחן ופעילות הערכה החלופית:

      הפרקים הם מתוך הספר "הלכות והליכות", חלק ב', הלכות שבת

      קדושת השבת וההכנות אליה – פרק א'

      נרות שבת – פרק ב'

      תפילות השבת – פרק ג'

      קידוש וסעודות שבת – פרק ה'

      ערבית והבדלה – פרק ו'

      בנות- מבחן ארצי 1 ז'-ח'

      מבחן – סגור ז-ח

      מבחן – פתוח ז-ח

      תשובון ז-ח

      בנות- מבחן ארצי 1 ד'-ו'

      מבחן -פתוח ד-ו

      מבחן – סגור ד-ו

      תשובון ד-ו-סגור

      בנים- מבחן ארצי 1 ז'-ח'

      מבחן -פתוח ז-ח

      מבחן – סגור ז-ח

      תשובון ז-ח

      בנים- מבחן ארצי 1 ד'-ו'

      מבחן – פתוח ד-ו

      מבחן- סגור ד-ו

      תשובון ד-ו-סגור

      תשובון ד-ו-פתוח

      הערכה חלופית תהליך מקוצר

      הסבר למורה- תהליך קצר

      מצגת לתלמיד תהליך מקוצר

      ד-ו מקוצר -דפים- כולל מחוון

      ז-ח מקוצר – דפים-כולל מחוון

      הערכה חלופית תהליך מלא

      מצגת לתלמיד-הערכה חלופית

      הסבר למורה – הערכה חלופית מלאה

      דפים לתלמיד-תהליך מלא כיתות ד-ו

      ז-ח–דפים לתלמיד-תהליך מלא

      כיתות ז-ח-תהליך מלא-מחוןן

      כיתות ד-ו- תהליך מלא – מחוון