שאל את הרב
הלכה שבועית
יום שיא בנושא בית כנסת
















-
כללים בברכה ראשונה כיתות ד-ח - נקודת זינוק
למה לא הצליחו להתקשר, ומה הקשר לברכות על המאכלים?
כרטיס כניסה - כללים בברכה ראשונה
-
כללים בברכה ראשונה כיתות ד-ח - תצפית
שהכל פוטר הכל, אבל…
משחק אכול בשמחה
-
כללים בברכה ראשונה כיתות ד-ח - מרכז מבקרים
התבוננו בסרטון בעזרתו ובאמצעות כרטיסי הצפייה תצליחו להעמיק ולהבין את ההלכה.
-
כללים בברכה ראשונה כיתות ד-ח - מה בתרמיל?
מה לקחתם מהשיעור? בחרו בתרמיל המתאים לכם.
תרמיל בנות
תרמיל בנים
כללים בברכה ראשונה כיתות ד-ח
למה ללמוד מה לברך על כל מאכל , אם "שהכל פוטר הכל"?
-
כללים בברכה ראשונה, הלכות והליכות, חלק ב', הלכות סעודה וברכות פרק ט'
מה ביחידה?
– המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי ביחידה:
- בנקודת זינוק:
ל– למעשה- דיון על ערך של חשיבות דיוק בפרטים.
2. בפעילות תצפית – משחק לך, ברך ואכול בשמחה
ב– בירור ההלכה- מענה על השאלות במשחק באמצעות עיון בסעיפים
י– יצירתיות- משחק
מ–ברכות ראשונות, הייתה דעתו/לא הייתה דעתו, הפסק בדיבור/ בשתיקה, ברכה לבטלה3. ב"מרכז המבקרים" — סרטון ודף צפייה
מ– לכתחילה/ בדיעבד, ברכות ראשונות
4. בפעילות הסיום- מה בתרמי"ל שלי?
ל- למעשה– רפלקציה במבט אישי
מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נתבונן במבט מקיף על משמעות הברכה בפעילות "תצפית", נעמיק בכמה הלכות נבחרות באמצעות "מרכז מבקרים", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?
-
נקודת זינוק
מה תמצאו כאן?
כרטיס כניסה לשיעור כללים בברכה ראשונה.
הדגשים להוראה: בכרטיס הכניסה נראה לפי הכותרות, שיש צורך לדייק בפרטים רבים בעת הברכה…
נוביל את השיח לערך של הלכות ברכות (בפרט…):
להחזיק את הפרי באופן כזה… לא להפסיק בין הברכה לאכילה, לכוון ולמקד את הברכה בדיוק
למאכל, שאותו אוכל… וכו‘ – מדוע חשובים כל פרטי ההלכה הללו?
הברכה מקשרת אותי לה‘- אז כאשר נהנים מהעולם, פעולת ההנאה צריכה להיות מחוברת לברכה (לקשר עם ה‘).
הדיוק בכל פרטי ההלכה גורם שיהיה קשר וחיבור בין הברכה לאכילה/להנאה – חיבור בזמן,
באופן, במקום, בכוונה לכל מין את הברכה שלו, בכוונה לפטור בברכה שני מינים, בעובדה
שהמאכל יהיה לפניו או שיהיה דעתו עליו. ועוד,
לכן חשוב לדייק בכל פרט.. ראו מה קרה, כאשר היה חוסר דיוק של מספר בודד במספר הטלפון…
הקשר לא יכול היה להיווצר…
וכך אנחנו ”מתקשרים“ לה‘… בלי טעויות…להסבר מהו כרטיס כניסה ולקובץ ריק של כרטיס כניסה- ראו ב"עזרים למורה"
המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
ל– למעשה- דיון על ערך של חשיבות דיוק בפרטים.
כרטיס כניסה- כללים בברכה ראשונה- בנות
-
תצפית
מה תמצאו כאן?
בתצפית נתבונן ונראה, מהן ההלכות הקשורות לברכות ראשונות. נתייחס למושגים של כוונה בשעת ברכה, וכן לתוצאה ההלכתית אם היתה דעתו על המאכל או לא הייתה דעתו בשעת הברכה – בהקשר צורך לברך שוב. נזכיר שוב את המושג "ברכה לבטלה", נתייחס למושג 'הפסק'- בדיבור ובשתיקה. ולעוד מקרים הלכתיים הקשורים לברכה ראשונה. התבוננו בהנחיות למורה, ולמדו את ההלכות לפני המשחק תוך הדגשה של המושגים המרכזיים. לאחר לימוד קצר שחקו במשחק.
- דף הסבר למורה
- לוח משחק / מצגת (לאופציה שבו המור בוחר לשחק במליאה ולא בקבוצות)
- קלפי התקדמות בשתי רמות+תשובון
- כרטיס מעקב לשחקנים
- כרטיסי מושגים
המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
ב– בירור ההלכה- מענה על השאלות במשחק באמצעות עיון בסעיפים
י– יצירתיות- משחק
מ– הייתה דעתו/לא הייתה דעתו, הפסק בדיבור/ בשתיקה, ברכה לבטלה -
מרכז מבקרים
מה תמצאו כאן?
– המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
ש–
ב–
י– יצירה-
ל– למעשה-
מ– מושג מ– מבנה – -
מה בתרמיל?
מה תמצאו כאן?
תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.
תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:
ת – תודה על…
ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.
מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי
י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…
ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'
בנות- תרמילים- 4 בדף (כל דף מילה אחרת)
בנות- תרמילים- בכרטיסים בודדים
בנים - תרמילים - 4 בדף (כל דף מילה אחרת)
בנים- תרמילים - בכרטיסים בודדים