שאל את הרב
הלכה שבועית
מושגים קשורים לקדושת השבת וההכנות
-
קדושת שבת וההכנות – כיתות ד-ח - כרטיס כניסה - קדושת שבת וההכנות
היזכרו באירוע משפחתי גדול שחוויתם: חתונה, בר
מצווה וכד' (ואולי במשפחה של חברים, או שכנים)
ושתפו:
ממתי ההתחלתם בהכנות לאירוע הזה?
כיצד התכוננתם? מה הרגשתם?כרטיס כניסה -פעילות פתיחה
-
קדושת שבת וההכנות – כיתות ד-ח - תצפית- נרות שבת
מתי מתחילים להתכונן לשבת? למה?
מצגת - ההכנות לשבת
-
קדושת שבת וההכנות – כיתות ד-ח - מרכז מבקרים - נרות שבת
התבוננו בסרטון בעזרתו ובאמצעות כרטיסי הצפייה תצליחו להעמיק ולהבין את ההלכה.
מי חייב להתכונן לשבת?
באיזה מצב חייבים ללבוש בגדי שבת?
בגדי שבת
הכנות לשבת
-
קדושת שבת וההכנות – כיתות ד-ח - "אז מה בתרמי"ל שלי?" – פעילות לסיום
מה לקחתם מהשיעור? בחרו בתרמיל המתאים לכם.
תרמיל בנות
תרמיל בנים
-
קדושת שבת וההכנות – כיתות ד-ח - קדושת שבת וההכנות - שאלון מבדק
-
קדושת שבת וההכנות – כיתות ד-ח - מבחן מסכם מס' 1, הערכה חלופית מס' 1
תלמידים יקרים!
לפניכם הנחיות למשימת הערכה חלופית – הכנת משחק.הערכה חלופית - תהליך מלא
הערכה חלופית תהליך מקוצר
קדושת שבת וההכנות – כיתות ד-ח
שבת קודש היא אורחת חשובה, והיא מקור הברכה לכל השבוע. ככל שמתכוננים יותר לקראתה – חשים יותר בחשיבות ובקדושת השבת, וככל שמעריכים את חשיבות השבת, רוצים להשתתף בהכנות אליה. בזכות ההכנות לשבת אנחנו מצליחים להכניס את ברכת השבת לכל ימות השבוע, לכן זו זכות להשתתף באופן אישי בהכנות.
-
מה ביחידה?
– המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי ביחידה:
- בנקודת זינוק:
ל– למעשה- הערך חשיבות ההכנות לשבת – בכל השבוע אנחנו מתכוננים לשבת, וככל ששבת מתקרבת יותר ההתנהלות יותר מכוונת לקבלת השבת.
מ– מושג -לכבוד שבת2. בפעילות תצפית
ב– בירור ההלכה- באמצעות עיון בסעיף (כדאי לתת לתלמידים לבדוק מהו הסעיף שעונה ומהו הדין)
ל– למעשה- הערך חשיבות ההכנות לשבת – בכל השבוע אנחנו מתכוננים לשבת, וככל ששבת מתקרבת יותר ההתנהלות יותר מכוונת לקבלת השבת.
מ– מושג -ערב שבת – החל מיום חמישי בערב ועד כניסת השבת.3. ב"מרכז המבקרים"
ש– שאלה הלכתית בסרטון- מומלץ להפסיק את הסרטון לפני מתן התשובה.
ב– בירור ההלכה- באמצעות עיון בסעיף (כדאי לתת לתלמידים לבדוק מהו הסעיף שעונה ומהו הדין)
י– יצירה- הכנת שלט
ל– למעשה- הערך של הפסקות הפעולות שלנו לטובת ההכנות לכבוד שבת. (דוגמה להשראה מהאמוראים)
מ– מושג כבוד שבת מ– מבנה – פעילות של מציאת מקרה דין וטעם4. בפעילות הסיום- מה בתרמי"ל שלי?
ל- למעשה– רפלקציה במבט אישי
מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נתבונן במבט מקיף על פרק ההלכות בפעילות "תצפית", נעמיק בכמה הלכות נבחרות באמצעות "מרכז מבקרים", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?
-
כרטיס כניסה - קדושת שבת וההכנות
כרטיס כניסה - קדושת שבת וההכנות
מה תמצאו כאן?
הצעה לפעילות המובילה לערך של החשיבות של עצם ההכנה לשבת.
הדגשים להוראה: פתיחה המגרה לדיון בערך: לדבר חשוב מתכוננים עצם פעולת ההכנה חשובה. מראה מצד אחד שהדבר חשוב ומצד שני תורמת לצפייה ולחיבור לדבר.
התלמידים יתבוננו בערך מתוך חווייה אישית.
ציוד נדרש: כרטיס כניסה זהו פורמט שבו התלמידים ירשמו בכל פעם את המשימה של פתיחת השיעור.
ניתן לרשום את המשימה על הלוח או לתת את המשימה כבר כתובה בתוך הכרטיס.
לשימושכם: כרטיסי כניסה ריקים לצילום, ניתן לצלם כמות ובכל תחילת שיעור לחלק לתלמידים לפי המשימה שהמורה יבחר.
כרטיס כניסה - קדושת שבת וההכנות
-
תצפית- נרות שבת
תצפית- נרות שבת
מה תמצאו כאן?
בתצפית נתבונן ונראה כיצד בכל השבוע אנחנו מתכוננים לשבת, וככל ששבת מתקרבת יותר ההתנהלות יותר מכוונת לקבלת השבת.
מה כוללת התצפית?
פעילות אטרקטיבית ללימוד שיתופי מקיף של ההלכות.
הסקירה מדגישה כיצד בימות השבוע מתכוננים – עושים פעולות של הכנה לכבוד השבת. הסקירה היא דרך דפי תזכורות שהתלמידים ימיינו לפי ימות השבוע.
ציוד נדרש:
ספר הלכות והליכות חלק ב' (הלכות שבת פרק א')
פתקי ממו לכל תלמיד, מצגת ומקרן (או לוח כיתה)
-
מרכז מבקרים - נרות שבת
מרכז מבקרים - נרות שבת
מה תמצאו כאן?
ניתן לעשות בכיתה- הוראה כיתתית/ בחברותות או בלמידה עצמית מרחוק.
הפעילות כוללת:
סרטון זהה לכיתות ד-ח, וכרטיסי צפייה בשתי רמות, לצעירים (ד-ו) ולבוגרים (ז-ח).
לפי שק"ד המורה ניתן לתת לתלמידים מתקשים בכיתות גבוהות את כרטיסי הצפייה של כיתות ד-ו.
א. סרטון בנושא חשיבות ההשתתפות בהכנות, לצד הסרטון יש כרטיס צפייה שממלאים בעקבות הסרטון.
ב. סרטון בנושא החשיבות של לבישת בגדים מיוחדים לכבוד שבת.
הדגשים להוראה:– סרטון ההכנות- בהכנות לשבת לא די שהפעולה נעשית. המצווה היא ההתעסקות שלנו בעצמנו בהכנות . כאשר אנו מתאמצים הדבר מראה שאנחנו אוהבים ומכבדים את השבת.בסרטון רואים שהילדים מפסיקים את עיסוקיהם הרגילים כדי להתכונן לשבת. ניתן להפסיק את הסרטון בנקודה שבה הילדים לא מתלהבים מהרעיון להתכונן לשבת, ולהציע לתלמידים בכיתה לנסות להלהיב אותם.נדון עם התלמידים מדוע האמוראים שבטוח העיסוקים שלהם היו קדושים- הפסיקו אותם לטובת ההכנות לשבת. ונסיק ההכנות הן חשובות ומחברות אותנו ליום הקדוש- השבת.– סרטון בגדי שבת– הבגדים הם לא לכבוד האורחים בשבת אלא לכבוד השבת עצמה, ולכן נלביש בגדים ייחודיים להראות שהשבת חשובה בעינינו גם אם אין אורחים, ואף כשאנחנו בבית ולא יוצאים למקום מיוחד.– המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
ש– שאלה הלכתית בסרטון- מומלץ להפסיק את הסרטון לפני מתן התשובה.
ב– בירור ההלכה- באמצעות עיון בסעיף (כדאי לתת לתלמידים לבדוק מהו הסעיף שעונה ומהו הדין)
י– יצירה- הכנת שלט
ל– למעשה- הערך של הפסקות הפעולות שלנו לטובת ההכנות לכבוד שבת. (דוגמה להשראה מהאמוראים)
מ– מושג כבוד שבת מ– מבנה – פעילות של מציאת מקרה דין וטעםכרטיסי צפייה- קדושת שבת - ההכנות
-
"אז מה בתרמי"ל שלי?" – פעילות לסיום
"אז מה בתרמי"ל שלי?" – פעילות לסיום
מה תמצאו כאן?
תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.
תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:
ת – תודה על…
ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.
מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי
י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…
ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'
בנות- תרמילים- 4 בדף (כל דף מילה אחרת)
בנות- תרמילים- בכרטיסים בודדים
בנים - תרמילים - 4 בדף (כל דף מילה אחרת)
בנים- תרמילים - בכרטיסים בודדים
-
קדושת שבת וההכנות - שאלון מבדק
קדושת שבת וההכנות - שאלון מבדק
-
מבחן מסכם מס' 1, הערכה חלופית מס' 1
מבחן מסכם מס' 1, הערכה חלופית מס' 1
יחידה זו כוללת:
1. מבחן לבנים ולבנות
2. תשובון
*לנוחות המורים, הקבצים בפורמט פתוח וסגור
3. הצעה להערכה חלופית. בתום הערכה התלמידים יצרו משחק.לבחירתכם- הערכה בתהליך מלא או הערכה בתהליך מקוצר.
נושאי המבחן ופעילות הערכה החלופית:
הפרקים הם מתוך הספר "הלכות והליכות", חלק ב', הלכות שבת
קדושת השבת וההכנות אליה – פרק א'
נרות שבת – פרק ב'
תפילות השבת – פרק ג'
קידוש וסעודות שבת – פרק ה'
ערבית והבדלה – פרק ו'
הערכה חלופית תהליך מקוצר